mandag den 23. august 2010

3 X fødselsdag

Søndag var vi til tredobblet fødselsdagsfest. Cille bliver 5, Jannik er fyldt 3, og deres mor har fyldt år. Dejlig dag sammen med mange dejlige mennesker. Vi belv beværtet efter alle kunstens regler med chokoladeboller, lagkage og senere pølsehorn for bare at nævne nogen af herlighederne. Det var så også her jeg skulle af med et par strikkede gaver. Til Cille var det "tøsevest" fra Duddelutte i Holstgarn, og til Jannik en vest over "Teitur" fra Rasmille, med eget bildesign også i Holstgarn. Nederst ses begge veste - men her til højre ses et forsøg - noget jeg aldrig har prøvet før, men som er lidt smart. Strikkehæftning, så garnet ikke springer mere end højst tre masker, selvom der i møsteret var op til ni masker - det er sørme smart. Det minimere risikoen for at de små fingre, eller andet, får fat i tråden. Det er sikkert kendt for alle i blogland - men for mig var det ren åbenbaring - og ideen kom da jeg havde set denne side.
Håber at alle derude må få en god uge.

søndag den 15. august 2010

En helt fantastisk dag

Jeg har brugt det meste af en lørdag sammen med min strikkeklub - og hvilken dag. Vi startede hos Karen til rundstykker kl. 9. Snakken gik fra første færd - og vi var glade og spændte. Det var første "studietur" vi har arrangeret - og nok ikke den sidste. Alle fem ind i AnneGrethes bil og så gik turen sydover. Målet var Gårdbutikken Katrinelund. Et meget dejligt sted  og hvor er det egentligt heldigt at det ligger så langt væk ;-)
Der var ikke nogen af os der manglede garn, eller opskrifter elller noget som hlest andet, men efter en times gramsen var poserne alligevel fyldte.
Karen som ikke længere selv kan strikke, fik købt noget garn så vi andre kan strikke for hende. Bare fordi man ikke kan selv skal man ikke snydes for hjemmestrik. Det er vist devisen i gruppen, så alle strikker for Karen - og det går fint.
Da vi havde brugt alle vores spareskillinger kørte vi til Vrads og her fik en en helt fantastisk frokost. Lokalerne er så hyggelige og maden var helt forrygende.
Mit kamera lå, som altid, godt og trygt hjemme på komoden - men I må forsstille jer 5 dejlige kvinder med røde kinder af begejstring over dejligt garn - fornem betjening, dejligt mad og så lige en øl eller rødvin alt efter smag. Jo - disse fem kvinder var tæt på at være "rigtigt lykkelige".
Vel hjemme igen blev der taget et billede af mihn fangst - som også lidt er Karens fangst.

torsdag den 12. august 2010

Lidt Geilsk

Så fik jeg købt noget af det dejlige tykke uldgarn fra Bente Geil, og jeg var så heldig at hun fik det sat endnu længere ned før jeg fik købt ;-) 10 kr pr nøgle - det er da billigt. Jeg har tidligere strikket "Rundt regnet" af dette garn, det er en meget varm og dejlig vest. Når jeg nu var på handel hos hende, så skulle der også lige en opskrift med på  "Skumfidus". Jeg fulgte jo den ene tilblivelse efter den anden her i blogland sidste vinter - så nu må jeg se at få det lært. Jeg finder nok nogen der kan bruge en.
Der er blevet strikket endnu et par sokker - de er også lidt Geilsk inspireret - jeg har bare strikket efter hvad jeg synes der ligner - og strømperne er godkendt af yngste.
Sidst, men ikke mindst, strikker jeg på hemligheder, et lille udsnit ses her neden under - det eneste jeg vil fortælle er at det er til en dreng !

søndag den 1. august 2010

Alba raglantop

Så blev min sommerbluse færdig, det er en Alba raglantop, opskrift og garn købt her. Garnet er dejligt blødt at strikke med, selvom jeg aldrig bliver rigtig glad for at strikke i ren bomuld. Det hjælper lidt at det er øko bomuld - så er samvittigheden da lidt bedre. Farven er meget grøn, og jeg er vild med den - derudover klæder den mig godt, og det er jo ikke at kimse af. Jeg har ændret lidt i opskriften. Der skulle være strikket omvendt ret fra ærmegab og nedad, men min facon bedres ikke af at der kommer en streg lige hen over brystet. Ligeledes har jeg ændret  ærmerne lidt - jeg bryder mig ikke om at de slutter for tæt, det har en tendens til at fremhæve mormorarme! Jeg er helt vild med kraven og raglanudtagningen.
Næste projekt - tjah - der er jo gang i lidt; strømper, et sjal, en trøje og endnu en sommertop. Øvelsen går vist mest på ikke at starte mere op, men færdiggøre noget af det jeg har i gang.

fredag den 23. juli 2010

Jeg vil hermed bevise...

Det bliver ofte sagt at det er en tidsrøver at  surfe rundt på nettet, men det er hermed bevist at det faktisk kan være meget lærerigt. For en tid siden læste jeg her at Stikkeheksen skrev : "Sjalet lukkes af med en hestetømme", dette vakte min nysgerrighed, så jeg måtte lige finde ud af hvad det nu var for noget. Svaret fandt jeg "paapinden", til højre ses så mit forsøg på at aflukke et sjal med hestetømme, og jo - jeg er helt bestemt vild med det. det giver en langt bedre kant - med lidt hold.  
Dette er også mit første forsøg med at strikke sjal efter diagram, og til det har KnitPro det ultimative værktøj. Flot lille mappe med magneter som kan flyttes, hvilket gør det nemt at se hvor man er kommet til. Trillemor skriver at den kan købes ved Eventyrgarn, men jeg har købt min ved Garnkorgen, og da den svenske krone er noget billigere end den danske, så kan man godt lave en god handel den vej. Men se den lige - den ser meget dyr og fancy ud, og jeg er så glad for den. Sjalet bliver vist frem når det er færdigt og blogget.

             

søndag den 4. juli 2010

Tusind tak Mary-Ann

På sådan en dejlig søndag er det dejligt at flytte ud på terrassen med strikketøj og lydbøger. Tre par strømper er færdiggjort, så de kan blive afleveret på torsdag. Da skal jeg nemlig i strikkeklub - og det er som altid en aften jeg glæder mig til.Strikketøjet er en bomuldstop fra BC garn. I denne varme er det dejligt at strikke i bomuldsgarn - noget jeg ellers ikke gør så meget, da jeg synes at det er svært at få til at falde pænt. Ugen har budt på en pakke helt fra Sverige. Det er fra Mary-Ann, og det er "en kop garn" som jeg tidligere har skrevet om. Her var dog meget mere end kop og garn - der var også the, chokolade og maskemarkør, samt nogle søde små vedhæng. Garnet var herfra, dejlig blød ren uld - måske et stort sjal, eller hue og halstørklæde, eller måske en lille trøje, eller .................. ja mulighederne er mange. Tusind tak til Mary-Ann, jeg er meget glad for pakken.

søndag den 27. juni 2010

Hvirvelstrøm og Linnea


Så er jeg blevet færdig med Hvirvelstrøm af Annette Danielsen, den er nem at stikke, dejlig tv-strik hele vejen igennem, men jeg var alligevel glad for at jeg undervejs havde set på Strikkeheksens blog, hvordan delene så ud, for det ligner faktisk ikke noget der kan blive til en trøje. Da jeg var færdig med at strikke delene, lå de stille en tid, mens jeg gik og funderede over hvordan jeg skulle gribe sammensyningen an. Så var jeg til strikkekomsammen i Hobro, og Mona  havde selv strikket Hvirvelstrøm, og
hun kunne fortælle at jeg ikke skulle tænke så meget over det men bare sy sammen lige som det faldt for, som sagt så gjort - og det blev faktisk rigtigt godt. Linnea er dejligt strikketøj, jeg blev ikke træt af mønsteret, og alligevel var det ikke sværere end at jeg kunne lytte til lydbøger mens jeg strikkede. Jeg er specielt glad for halsudskæringen, dejligt at den går så højt op i nakken uden at "kvæle" foran. Begge trøjer er strikket i Holst garn, og det bliver jeg vist ikke træt af.
Her ses de så min ældste og min mellemste i deres nye trøjer, som det ses er de tilfredse!