fredag den 11. november 2011

Smidt i skammekrog

På billedet her ved siden af se drengegenseren - den er nu smidt i skammekrogen. Det eneste jeg fik ud af alle mine aftaler med mig selv om at jeg skulle strikke den færdig før jeg startede andet op, var at jeg stoppede med at strikke! Det er godt nok første gang jeg har oplevet at et strikketøj i den grad kunne fratage mig glæden. En ny beslutning blev således påkrævet - trøjen blev lagt til side, og tages først frem igen når jeg har lyst. Siden har strikkepindene glødet hyggeligt, og jeg er glad igen. Det har blandt andet medført at Sjælevarmer til Karen fra strikkeklubben nu er færdig.
Den er strikket i Lama Uld fra Strikkebogen.dk, og der er brugt 250 gr af lækkerierne. Strikket på pind 6 og 7, var det et dejligt og hurtigt projekt. Garnet er meget dejligt at strikke i, men det fælder en del når det strikkes, det fortager sig dog næsten helt efter vask.
Opskriften er en kopi jeg havde liggende, og jeg kan ikke lidt udrede hvor den er fra, så det hedder vist; af udkendt oprindelse.
Den genfundne strikkelyst sendte mig også ind i Hemmelige luffer i Strik I FællesSkab. Det er en sjov måde at få et mønster på, og da jeg havde lovet mig selv at dette efterår skulle jeg mindst strikke et par luffer, så var idéen kærkommen. Jeg havde nogle problemer med de vandrette masker, men koden blev knækket, og i dag er næste del kommet, så jeg vil bruge min fridag med strikkepindene.

tirsdag den 11. oktober 2011

Rundkørsel og stilstand

Jeg har strikket en rundkørsel, og det var sjovt. Alle teknikker lært på workshop ved Bente Geil, og husket ud af det kompendium jeg fik med hjem. Flerfarvet opslag, ikke svært, men anderledes end de opslag jeg plejer at benytte. Flerfarvet patent - det er bare sjovt, jeg elsker at strikke patent. Så et lille stykke med dobbeltstrik, og det holder jo lige hjernen klar. Afslutning i tofarvet aflukning, med en lille finesse i at dobbeltstrikstykket skulle deles ud på to pinde og aflukkes hver for sig. Jo - jeg følte mig underholdt hele vejen. Har du også lyst, så findes opskriften lige her; Geilsk rundkørsel.
  Jeg valgte at strikke i "den gamle Geilsk tyk uld". Jeg købte lidt (host) da hun solgte ud, og jeg ville gerne have et meget rustikt udtryk. Det er lykkedes rigtigt godt, og modtageren var heldigvis godt tilfreds. 
Men ellers står strikkeriet lidt stille her på matriklen, der bliver strikket lidt strømper, men jeg har lavet en aftale med mig selv om at der ikke må startes nyt op inden drengegenseren er færdig, og af en eller anden grund er den bare lidt svær at holde gejsten på. Nogen gange kan jeg undre mig over hvad det er jeg kører fast i, men jeg har da fundet ud af at det ikke er særligt sjovt at strikke samme trøje flere gange - og selvom jeg forsøger at snyde mig selv med at trøjen jo får et andet udtryk når det er andet garn, ja så skal jeg altså lave hårde handler med mig selv for at holde focus. Men nu er den snart færdig og jeg kan starte nyt!
Sidste billede er også af rundkørsel, som med et snuptag bliver noget rundt til at have om halsen.

fredag den 16. september 2011

Valencia er varmt og dejligt

Her er der ikke tale om garn, men en dejlig storby ! Vi har været der en uge, og det er en spændende by, med mange flotte bygninger. Vi var særligt optagede af området der tidligere var flod, men som nu, hvor floden er ført uden om byen, er blevet et reakreativt område. Det er fantastisk set af byplanlæggerne, og det givet er grønt og frodigt liv midt i byen, som ikke ses i så mange storbyer.
Der er også mange gamle bygninger, og der er masser af historiske indslag for dem der er interesserede i de ting. Jeg oplever bare, lader sanserne få frit spil, og lader batterierne op, og det går fint i spænd med at gå omkring og bare se...
Vi gik meget, vi sad på caféer og nød bare at lade det pulserende liv strømme forbi. Vi holder begge meget af at sidde og betragte de mennesker der er omkring os - det bruger vi faktisk rigtig meget tid på når vi er på ferie.
Vi var på en turistbustur rundt i hele byen, meget interessant, det har vi aldrig gjort før, men det kan måske godt blive noget vi gentager andre steder. Det giver et hurtigt overblik over byen.
Det var også en fodboldtur, og vi var på Camp de Mastella for at se kampen mellem Valencia og Athletico Madrid, en kamp der blev spillet kl 22 om aftenen, og vi sad i t-shirt - dejligt.
Hele ugen havde vi rigtigt fint vejr, 27-35 grader og en lille brise fra havet gjorde det himmelsk.
Det blev ikke til garnkøb, ikke fordi der ikke var garnbutikker, men på en eller anden måde så havde jeg glemt mit shoppegén derhjemme. Der blev strikke lidt, men det var nu mest på flyveturene, og mest strømper.
Det bedste indkøb jeg lavede var en helt fantastisk Desgual taske - den er jeg så glad for.

Til sidst et billede af strømperne, helt almindelige, og dog har jeg leget lidt med skafterne - de ryger i gavekassen til senere brug.

mandag den 5. september 2011

Lilly, tøsetrøje og patent i alle afskygninger

Så blev "Lilly - de blødeste blade" færdig, og den var længe undervejs. Lad det være sagt med det samme, den er smuk og lækker. Den blev opstartet under Wimbledon-tennis, 1 million retmasker, det er tv-strik. Da så ærmer og bul blev samlet, så blev den mere sjov at strikke, men med de fine beskrivelser Lene Holme Samsøe laver, så bliver det aldrig et problem. Så kom den desværre til at ligge nederst i strikkekurven, bare fordi den skulle syes sammen - og hende "monteringssofie" holdt vist sommerferie. Den blev så reddet ved sidste strikkekomsammen af Elsemarie, som viste mig hvordan sådan noget retstrik best monteres. Og VUPTI, så var den færdig. Opskriften fulgt til punkt og prikke - dog strikkede jeg for og bagstykker ud i et. Jeg strikkede den i babyalpaca-bomuld  fra Garnudsalg. Et helt fantastisk flot garn - og meget meget lækkert blødt. Gritt som var modtageren var meget tilfreds.
Jeg har også strikket en "tøsetrøje", navnet kommer selvfølgelig af farverne, og de er lige som Cecilie ønsker sig - hun fortæller jævnligt om sine yndlingsfarver - og det indeholder mest fra den lyserøde/pink skuffe. Så når hun fyldte 6 år, så skulle der naturligvis være en trøje i nogen af yndlingsfarverne. Her er det en top-down raglantrøje - uden opskrift. Garnet er fra et garnbytte for nogen år siden - nu fylder det ikke i lageret mere. Lidt mindre isolering her - men en varm Cecilie - det er vel ikke noget dårligt bytte.
Og så har jeg været til workshop i patent ved Bente Geil. Det var en meget hyggelig søndag formiddag - 3 timer med sjov strik. Og der var noget at komme efter for mig. Jeg har aldrig strikket andet end halstørklæder i patent - og anede ikke at det både kunne være hel, halv og falsk. Det kan også være net, kryds og glat. Jow jow, - jeg blev klogere. Kom da også lige til at købe garn til en "Rundkørsel", mønsteret kommer lige om lidt i Bentes butik, men hold øje, for den er sjov.
Sidst men ikke mindst en stor tak for alle kommentarene til min røde Cecilia - jeg elsker den bluse - og jeg er næsten flyttet ind i den.
Det sidste nærbillede er af de blødeste blade, med de flotte knapper, købt på Rosenlund.

mandag den 29. august 2011

Den rødeste røde

Så sprang min Cecilia af pindene, og sikken et dejligt strikketøj. Jeg følte mig underholdt hele vejen, måske lige med undtagelse af de sidste 15 cm rib.
Den er strikket i en tråd Kid Seta (70% Mohair og 30% silke), og 1 tråd meget tynd babyalpaca. Jeg valgte at strikke med to tråde, fordi min strikkeprøve kun i Kid Seta blev meget løs.
Lad det være sagt med det samme, jeg er vild med min udgave af Cecilia, men alligevel kunne den næste udgave godt blive som opskriften foreskriver 1 tråd Angel - el. lign.
Opskriften er ualmindelig velskrevet, og hvis man gør som der står, så kan det ikke gå galt. Jeg fik lavet en fejl på omgang 61 - og jeg kan berette at det er næsten umuligt at strikke dette baglæns i dette garn, så lad være ;-)
Nu er det så heldigt at der er rester af garnet, og det kunne godt blive til en Tara, der kan varme min hals i den kommende vinter. Tænk at have sådan noget varmt, meget rødt om halsen, til at lyse op og gøre glad i en mørk tid. Det synes jeg lyder tiltalende, så det vil jeg gøre.
men først skal jeg lige strikke en sjælevarmer til Karen, og så skal jeg lige strikke en drengetrøje og så .......... Tjah !

torsdag den 18. august 2011

2 seje drenge og et sjal

Først så får I lige et par billeder af nogle seje Viggoer.
Benjamin til venstre og Jannik til højre. Grunden til at I får billeder nu , er at Lin efterspurgte en Viggo med indhold. I får to, bare for at vise hvor forskellige de falder ud, alt efter hvordan man vælger at sammensætte farverne. Derudover har jeg lyst til at lave lidt reklame for Rasmilla. Det tager bare et øjeblik fra man har trykket på køb af en opskrift på pdf, så har man den i sin indbakke, og kan gå igang. Flot service.
Jeg har også blevet færdig med et retstrikket sjal med bølgekant. Det er købt som kit hos den lokale, sat ned fra 417 kr. til 199 kr. Strikket i Venice (77 % Polyamid, 8 % Lurex og 15 % mohair) fra Laines Fonty. Skrækkeligt garn at strikke i, men som selskabs sjal "til den lille sorte" er det helt perfekt. Designeren er DCK - bare hvis nogen skulle vide hvem det er, og opskriften er fra BC garn. En retstrikket trekant, med en blondekant. Opskriften siger at blondekanten strikkes og syes på - her på matriklen oversættes det til : tag masker op langs
begge langsider og strik blonden på!  Et par strømper til gavekassen er det også blevet til.
Onsdag aften var jeg i strikkeklub, dejligt at det er startet op igen efter sommerferien, og Karen havde et øsnke om en vest. Dagens hverdagsfridag blev så brugt på en tur til Rosenlund for at få købt garnet. Der røg også lige et par andre småting i posen (host), men det er nu et dejligt sted at komme.

tirsdag den 9. august 2011

Jannik fik en Viggo

Så kom dagen hvor Jannik fyldte 4 år, og Viggo skulle overdrages til den unge mand. Vi var inviteret til fødselsdagsfest, og selvom han slet ikke er ked af bløde pakker, så er det selvfølgelig ikke en trøje der får mest opmærksomhed midt i alle gaverne. Han fik biler i alle afskygninger - og det var lige som det skulle være.
Viggo er min anden udgave, og den er så dejlig at strikke, at der nemt kunne komme flere udgaver med tiden. Denne er strikket af Holstgarn fra lageret, og knapperne er købt i den lokale garnburik. Iøvrigt nogle billige plastikknapper, men jeg er lidt vild med dem. Opskriften er så genial med de ophøjede masker, som man så samler op i, derved fremkommer der en fin kant, som er med til at give det helt rigtige finish.
På ærmerne skulle der være en ensfarvet stribe op midt på, jeg valgte at lade striberne gå igennem, så den ikke bliver så fremtrædende, kun markerer, det kan jeg bedre lide. Ellers er opskriften fulgt til punkt og prikke.
Som det ses nedenunder var både fødselaren, hans storesøster og deres store fætter i dejligt humør på dagen.

Men der er desværre også sket trælse ting her på matriklen. Min gamle hund er gået til de evige jagtmarker - og det føles bare så trist. Hvergang jeg går ud af døren, så rammes jeg af tomheden, ingen glad lille hund der kommer og tager imod. Men han var gammel, og mæt af dage, så det var som det skulle være. Men trist det er det! Han ses nedenunder i en meget set position; støvsuger for krummer og andet godt under bordene.