mandag den 5. september 2011

Lilly, tøsetrøje og patent i alle afskygninger

Så blev "Lilly - de blødeste blade" færdig, og den var længe undervejs. Lad det være sagt med det samme, den er smuk og lækker. Den blev opstartet under Wimbledon-tennis, 1 million retmasker, det er tv-strik. Da så ærmer og bul blev samlet, så blev den mere sjov at strikke, men med de fine beskrivelser Lene Holme Samsøe laver, så bliver det aldrig et problem. Så kom den desværre til at ligge nederst i strikkekurven, bare fordi den skulle syes sammen - og hende "monteringssofie" holdt vist sommerferie. Den blev så reddet ved sidste strikkekomsammen af Elsemarie, som viste mig hvordan sådan noget retstrik best monteres. Og VUPTI, så var den færdig. Opskriften fulgt til punkt og prikke - dog strikkede jeg for og bagstykker ud i et. Jeg strikkede den i babyalpaca-bomuld  fra Garnudsalg. Et helt fantastisk flot garn - og meget meget lækkert blødt. Gritt som var modtageren var meget tilfreds.
Jeg har også strikket en "tøsetrøje", navnet kommer selvfølgelig af farverne, og de er lige som Cecilie ønsker sig - hun fortæller jævnligt om sine yndlingsfarver - og det indeholder mest fra den lyserøde/pink skuffe. Så når hun fyldte 6 år, så skulle der naturligvis være en trøje i nogen af yndlingsfarverne. Her er det en top-down raglantrøje - uden opskrift. Garnet er fra et garnbytte for nogen år siden - nu fylder det ikke i lageret mere. Lidt mindre isolering her - men en varm Cecilie - det er vel ikke noget dårligt bytte.
Og så har jeg været til workshop i patent ved Bente Geil. Det var en meget hyggelig søndag formiddag - 3 timer med sjov strik. Og der var noget at komme efter for mig. Jeg har aldrig strikket andet end halstørklæder i patent - og anede ikke at det både kunne være hel, halv og falsk. Det kan også være net, kryds og glat. Jow jow, - jeg blev klogere. Kom da også lige til at købe garn til en "Rundkørsel", mønsteret kommer lige om lidt i Bentes butik, men hold øje, for den er sjov.
Sidst men ikke mindst en stor tak for alle kommentarene til min røde Cecilia - jeg elsker den bluse - og jeg er næsten flyttet ind i den.
Det sidste nærbillede er af de blødeste blade, med de flotte knapper, købt på Rosenlund.

mandag den 29. august 2011

Den rødeste røde

Så sprang min Cecilia af pindene, og sikken et dejligt strikketøj. Jeg følte mig underholdt hele vejen, måske lige med undtagelse af de sidste 15 cm rib.
Den er strikket i en tråd Kid Seta (70% Mohair og 30% silke), og 1 tråd meget tynd babyalpaca. Jeg valgte at strikke med to tråde, fordi min strikkeprøve kun i Kid Seta blev meget løs.
Lad det være sagt med det samme, jeg er vild med min udgave af Cecilia, men alligevel kunne den næste udgave godt blive som opskriften foreskriver 1 tråd Angel - el. lign.
Opskriften er ualmindelig velskrevet, og hvis man gør som der står, så kan det ikke gå galt. Jeg fik lavet en fejl på omgang 61 - og jeg kan berette at det er næsten umuligt at strikke dette baglæns i dette garn, så lad være ;-)
Nu er det så heldigt at der er rester af garnet, og det kunne godt blive til en Tara, der kan varme min hals i den kommende vinter. Tænk at have sådan noget varmt, meget rødt om halsen, til at lyse op og gøre glad i en mørk tid. Det synes jeg lyder tiltalende, så det vil jeg gøre.
men først skal jeg lige strikke en sjælevarmer til Karen, og så skal jeg lige strikke en drengetrøje og så .......... Tjah !

torsdag den 18. august 2011

2 seje drenge og et sjal

Først så får I lige et par billeder af nogle seje Viggoer.
Benjamin til venstre og Jannik til højre. Grunden til at I får billeder nu , er at Lin efterspurgte en Viggo med indhold. I får to, bare for at vise hvor forskellige de falder ud, alt efter hvordan man vælger at sammensætte farverne. Derudover har jeg lyst til at lave lidt reklame for Rasmilla. Det tager bare et øjeblik fra man har trykket på køb af en opskrift på pdf, så har man den i sin indbakke, og kan gå igang. Flot service.
Jeg har også blevet færdig med et retstrikket sjal med bølgekant. Det er købt som kit hos den lokale, sat ned fra 417 kr. til 199 kr. Strikket i Venice (77 % Polyamid, 8 % Lurex og 15 % mohair) fra Laines Fonty. Skrækkeligt garn at strikke i, men som selskabs sjal "til den lille sorte" er det helt perfekt. Designeren er DCK - bare hvis nogen skulle vide hvem det er, og opskriften er fra BC garn. En retstrikket trekant, med en blondekant. Opskriften siger at blondekanten strikkes og syes på - her på matriklen oversættes det til : tag masker op langs
begge langsider og strik blonden på!  Et par strømper til gavekassen er det også blevet til.
Onsdag aften var jeg i strikkeklub, dejligt at det er startet op igen efter sommerferien, og Karen havde et øsnke om en vest. Dagens hverdagsfridag blev så brugt på en tur til Rosenlund for at få købt garnet. Der røg også lige et par andre småting i posen (host), men det er nu et dejligt sted at komme.

tirsdag den 9. august 2011

Jannik fik en Viggo

Så kom dagen hvor Jannik fyldte 4 år, og Viggo skulle overdrages til den unge mand. Vi var inviteret til fødselsdagsfest, og selvom han slet ikke er ked af bløde pakker, så er det selvfølgelig ikke en trøje der får mest opmærksomhed midt i alle gaverne. Han fik biler i alle afskygninger - og det var lige som det skulle være.
Viggo er min anden udgave, og den er så dejlig at strikke, at der nemt kunne komme flere udgaver med tiden. Denne er strikket af Holstgarn fra lageret, og knapperne er købt i den lokale garnburik. Iøvrigt nogle billige plastikknapper, men jeg er lidt vild med dem. Opskriften er så genial med de ophøjede masker, som man så samler op i, derved fremkommer der en fin kant, som er med til at give det helt rigtige finish.
På ærmerne skulle der være en ensfarvet stribe op midt på, jeg valgte at lade striberne gå igennem, så den ikke bliver så fremtrædende, kun markerer, det kan jeg bedre lide. Ellers er opskriften fulgt til punkt og prikke.
Som det ses nedenunder var både fødselaren, hans storesøster og deres store fætter i dejligt humør på dagen.

Men der er desværre også sket trælse ting her på matriklen. Min gamle hund er gået til de evige jagtmarker - og det føles bare så trist. Hvergang jeg går ud af døren, så rammes jeg af tomheden, ingen glad lille hund der kommer og tager imod. Men han var gammel, og mæt af dage, så det var som det skulle være. Men trist det er det! Han ses nedenunder i en meget set position; støvsuger for krummer og andet godt under bordene.

søndag den 24. juli 2011

Raya er afleveret

Så er Raya med feminin hætte færdigstrikket, monteret og afleveret til rette vedkommende. Det har været en fornøjelse at strikke den, en masse omvendt ret, som giver mulighed for at se tv, og så to borter som lige krævede lidt opmærksomhed.
Jeg valgte at strikke de to forstykker og ryggen sammen - jeg er ikke så vild med at montere, og jeg har så svært ved at se hvad en sidesøm gør godt for en strikketrøje. Trøjen er også forlænget lidt, efter ønske fra yngste, som helst vil have trøjer til at gå godt ned om bagen. Skuldersømmene er strikket sammen fra vrangen. Ellers er opskriften fulgt til punkt og prikke, og det er en god opskrift - Lene Holme Samsøe skriver godt. Opskriften siger Felted Tweed DK fra Rovan (50% merinould, 25% alpacauld, 25% viskose), jeg brugte SoftWoolSilk fra Gepard (65% merinould, 35% silke) løbelængden den samme - 50 g 175 m.
I indledningen til opskriften skriver hun; "Her skal tungen holdes lige i munden", men jeg synes nu at man bliver holdt i hånden hele vejen, og der er et godt diagram, så det er ikke i den svære ende. Mønsteret er lige i øjet, og kunne sikkert også bruges i andre strikketing - så det skrives bag øret.
Monteringen gik som en leg, jeg plejer ellers at smide strikketøj med ærmekupler nederst i strikkekurven. Dennegang gik jeg bare igang, og vupti, så var det færdigt.
Midt under processen med Raya, fik jeg helt vild lyst til at strikke et par strømper, med 5 pinde, ligesom jeg lærte da jeg ikke var ret gammel. Garnet fra Finland blev fundet frem, og så fik Jan et par sokker. De blev meget flotte, diskrete farvechangeringer giver dem liv, så hvis du læser med her Katarina, så er jeg meget glad for det garn du sendte.
Det sidste billede er også af yngste i hendes nye trøje, og hun blev rigtig glad for den. Billederne er lidt mørke, men sådan er det danske sommervejr lige for tiden.

mandag den 11. juli 2011

Det smitter ........

Når man nu er rigtig glad for hjemmestrikkede ting, og når man synes at ens mor strikker til (for) mange andre, ja så er der jo kun én ting at gøre - få det lært selv.
Det er så hvad hun har gjort, min den mellemste. Hun startede med at strikke strømper - og efter et enkelt mislykket forsøg, hvor hun strikkede indeni - ja så er det gået slag i slag siden.
Nu er hun ved at udvikle sig til en habil strikker, og så er det jo nemt at blive smittet af blogfeberen. Her er den så, mellemstes strikkeblog.

fredag den 8. juli 2011

Trøje i Dansk Pelsuld

Så kom dagen for fremvisning af trøjen strikket af dansk pelsuld. Jeg er rigtig glad for den, synes at det er en skøn farve. Jeg er også glad for den, fordi det er første gang jeg rigtig lykkes med at ændre på en opskrift, og så få en brugbar trøje ud af anstrengelserne. Mønsteret er herfra, og ændringerne består dels i at trøjen er blevet lidt længere, men også at det er blevet til en lukket trøje. Det falder bedst i tråd med det som Jans yngste datter bruger - og hun var modtageren af denne trøje. Hun fik den igår, på sin 30 års fødselsdag - den passer hende godt, og hun så ud til at kunne lide den. 
Mønsteret var let at følge, det eneste der var ved at drille meg noget var opsamling af masker til den rouleau der kanter bærestykket. Hvis man ikke føler der samme række i opsamlingerne trækker det skævt, tro mig - jeg har prøvet. Men da først den var strikket, så var det bare sjovt.
Det er første gang jeg strikker en trøje i Dansk Pelsuld, og sikkert ikke sidste. Det er så flot i den måde farverne changerer, men det egner sig bestemt bedst til overtøj, - jeg ville ikke bryde mig om at have det direkte på kroppen. Efter vask falder det flot, og alligevel med et hold der gør at det virker fast og godt, ikke spor slasket. Alt i alt en succés.
Knapperne som jeg fandt på Rosenlund Gårdbutik er så flotte, og er lige i øjet til denne trøje. Margrethe Sejersen som huserer derude er rigtig god til at vejlede, og det er så dejligt at møde et menneske som virkelig brænder for det hun laver.
Siden sidst har jeg også fået min gave i Garn og The byttet. Jeg fik en pakke helt fra Finland, og nedenunder kan I se hvad Katarina sendte til mig. Hun har selvfølgelig også en blog;  inaknits.blogspot.com, og det er jo noget af det der er sjovt - se nogle blogs derude som jeg ellers ikke lige ville komme forbi. Utroligt så meget der bliver kreeret rundt omkring - og inspirationen er god for mig.
Min gave blev også vel modtaget her; birgittavavare.blogspot.com