skip to main |
skip to sidebar
For snart meget længe siden vandt jeg en giveaway ved Kreativiteter, det viste sig ved fremsendelsen at hun havde allieret sig med Garnkisten.
Jeg vandt 300 g 123SilkTweed, og jeg har mange gange haft fat i garnet, haft lyst til at udnytte det lidt rustikke look. Pludselig gik det op for mig at Paula var som skabt for dette garn, især "med vrangen ud". Som tænkt så gjort, og den blev hurtigt færdig, dog kun med to mønsterrapporter. Jeg vaskede og tog den på - og lignede døden fra Lübeck. Denne farve kan jeg bare ikke bruge, men heldigvis er det Jans ældstes yndlingsfarve, så hun fik den.
Paula er fra Mere feminin strik af Lene Holme Samsøe. Opskriften er ikke fulgt helt, for jeg kom til at tage ud for mange gange, (spændende fodboldkamp), og så kompenserede jeg ved kun at strikke to mønsterrapporter, for at være sikker på at garnet slog til. Den er helt sikkert et hit, det er garnet også - bare ikke til mig i den farve!
Der er også strikket strømper, både et par til yngste barnebarn, dem nåede jeg ikke at få et billede af før de forlod matriklen, men de var blå efter ønske fra ham.
Så har Jan også fået endnu et par. Denne gang i ensfarvet Opal, købt i en restepakke fra Markno, da hun solgte ud af strømpegarn. Denne lidt kedelige farve kaldte på noget mønster, så det blev til et tillempet parketmønster.
Så blev mit halve Inka rige færdigt, og det er så lækkert, så blødt og egentlig også meget pænt.
Opskrifter fra Markno er nemme at gå til, men måske ikke så spændende og nyskabende. Men pyt, for i dette tilfælde er det garnet der gør hele forskellen, det må være sådan det føles at blive rørt af en engel!
Hvis jeg engang skal strikke til en baby, så vil dette garn være førstevalget - et rent produkt, som er så blødt, og jeg vaskede det i vaskemaskinen på uldprogram uden problemer.TADAAA.
Jeg har været ved at rydde op i mine garngemmer - og så mødte jeg endnu engang resterne af to vendestriksjakker, noget Kauni i dejlige farver. Med udsigt til flere håndboldkampe blev der slået op til et helt enkelt flæsesjal, og vupti, varme farver til min hals i restegarn, ren Win-win.
Så blev trøjen med fletmønster færdig strikket, og monteret. Uh, hvor jeg synes at det er svært at få sømmen pæn i sådan noget tykt strik. Det blev bestemt OK, og yngste hoppede i trøjen, og tog den kun af for at sove, så den blev godkendt.
Opskrift fundet i Strikke Magasin nr. 11 - 2011, og den er skrevet af Lene Holme Samsøe. Opskriften går egentlig kun til str. 14 år, men med nogle ekstra masker i omkredsen, så blev den rigtig god til min høje slanke datter, - også selvom hun er nogle dage over 14.
Den er strikket i Àlafoss Lopi, på pind 5½ og 6. Garnet er OK til en trøje til at have udenpå, men egner sig ikke til at have ind på kroppen, med mindre man er meget hårdhudet, da det er noget krads.
Men det ser ud som om fårene har det godt på Island, der var i hvert fald meget halm i garnet.
Billederne er lidt mørke, men det var snevejr, det give dog t fint indtryk af en god lang og åben "cardigantrøje".
Der blev også tilsat lidt "bling", set her, og købt af samme.
Jeg har også fået strikket et par sokker, jeg har nemlig meldt mig til en sokkeKAL, - strik et par sokker i hver måned i 2012 og vis dem på webstrik. Det kan måske få mit sokkestrik lidt op i gear igen. Jan mener at han mangler - men det først par var nu bare til mig selv.
Her på årets 3. dag skulle jeg måske gøre status over 2011, men det vil jeg ikke. Kun sige at også 2011 bød på dejlige strikkeoplevelser, dejligt garn, skønne garn butikker og dejligt færdigt strik, som bliver brugt flittigt rundt omkring.
Mellem jul og nytår var der en dejlig ro og fred her på matriklen, bare rolige besøg af yngste og ældste. Det gav god anledning til at starte gode sager op, så der igen er ting at vælge i mellem i strikkekurven. Sådan har jeg det bedst. Det første er "Valket tørklæde" af Charlotte Tøndering. Strikket i en tråd Tvinni Tveed og 1 tråd Ito Asa. Asa tråden er hård ved fingrene, så der bliver ikke strikket så mange pinde ad gangen, men jeg glæder mig til den er færdig. Jeg har nemlig set en der var færdig, godt nok i sort og grå, men den var så smuk. Det næste der er startet op er en trøje med fletmønster til yngste. Hun havde egentlig bestilt en mohair trøje, men det kunne jeg ikke få til at fungere, derfor var hun nødt til at vælge om. Den er fra Strikkemagasin nr. 11 - 2011. Opskriften sagde Fritidsgarn, men med ukendte vaskemaskiner på kollegier, og med Fritidsgarnets lyst til at filte, så blev det fravalgt. Vi valgte i stedet Alafoss Lopi, og det tegner godt.
Det sidste der blev startet op er et Det halve inkarige.
Det er strikket i det blødeste, dejligste garn, og jeg glæder mig til at svøbe det om min hals når vi skal ud på stadions før foråret får fat.
Måske bliver 2012 året hvor jeg strikker mest der skal blive her på matriklen - måske?
Jeg drømmer om at blive færdig med Vandløb til Jan, og at strikke en trøje der hedder cirkler, i dobbeltstrik. Derudover vil jeg strikke det jeg har lyst til, og meget af det, for strik er blevet det der gør at jeg kan holde stressen nede - den er ikke væk, stikker sit grimme hoved frem ind i mellem, men strikkepindene er mit våben.
Må 2012 blive et godt år for os alle.
På sådan en dejlig 2. juledag bliver der tid til at lave et indlæg på bloggen. Den lever et lidt stille liv, men det skyldes både at der ikke var så meget at vise frem, og så den kendsgerning at det er svært at nå alting.
Der blev strikket lidt til julegaver, og modsat hvad reklamebranchen forsøger at bilde os ind, så falder bløde pakker på et godt sted i min familie. Først to gaver som skulle sendes ud i verden - eller i hvert fald til Østjylland. Strømper til en svigersøn, og grydelapper til en anden. Grydelapper strikket i Fritidsgarn, filtet lidt så de blev lækre og tætte. Strømpegarnet var fra lageret, sandsynligvis købt hos Markno.
Der blev strikket halsrør til nogen af de voksne piger.
Til venstre ses først et grovere et, strikket i Chunky fra Hjertegarn. Et meget lækkert garn i 98 % babyalpaka og 2 % nylon. Det er ligesom en række luftmasker der skal strikkes med, det er meget elastisk og lækkert blødt, og så vejer det næsten ingenting. En god oplevelse at strikke med - og det færdige resultat var så lækkert og blødt, med tryk på et langt ø.
Det andet halsrør strikket i Rustic fra Hjertegarn. Her er indholdet 83 % babyalpaka og 17 % nylon. Dette garn er noget tyndere, endnu mere elastisk og også her er det færdige reslutat meget lækkert og blødt. Pulsvarmerne er også strikket i Rustic. Alle tre opskrifter fundet i Kreativ Strik, forskellige numre.
Der blev også strikket et halsrør i Navia Trio, dobbelt garn - og i mønsteret fra Stockholm Scarf, og et par pulsvarmere i samme mønster, men i enkelt tråd. dette sæt blev desværre ikke foreviget i mit kamera, da tiden blev lidt knap tæt på jul, da det var min lod at arbejde både d. 23. og d. 24. i dagvagt.
Sidste strikkede julegave fra min hånd i år var en ottekantet poncho.
Den er designet af Lene Trojel Bertelsen, købt ved Uldbutikken, Haderup (jeg kan ikke finde et link !). Opskriften er meget let at følge, så det gjorde jeg - ingen svinkeærinder overhovedet. Garnet er Gotlandsk Pelsuld, lidt hårdt ved fingrene at strikke i, men dejligt formfast når det er vasket.
Ældste havde selv bestilt denne poncho, så mon ikke den falder i god jord, jeg synes faktisk at den er ret flot i al sin enkelhed.
Nu vil jeg vende tilbage til familien og nyde min fridag i fulde drag, og ønske alle der læser med her et godt og lykkebringende nytår. Må den forme sig med mange glæder, med gode oplevelser og megen strik.
I dag har jeg været på posthuset med en pakke. Den skal ankomme senest d. 14. december - og jeg venter spændt på hvornår den åbnes.
Glædelig december derude - og husk det bliver jul alligevel.
Så blev det min tur til at åbne pakken i Unikarinas kreative pakkekalender. Min "åbnedag" hed 2. december, og der var gjort klar til at jeg efter en dagvagt, kunne nå hjem og fotografere i et svindende dagslys. Sådan kom det ikke til at gå. Der var (alt for) mange syge på mit arbejde, så det blev til en aftenvagt oveni - derfor må jeg bede om undskyldning for ikke at have lavet dette indlæg d. 2. december, men nu kommer det - og det var værd at vente på for mig.
Jane fra pilfingers verden har sendt mig en rigtig dejlig julepakke. Hun undskylder med at hun har haft meget om ørene, og at hun har syet det sidste med et barn på skødet, - men kære Jane, jeg synes at det er så flot. Dette juletræ er indsat i et kort, og selvom det er et træls blitz-billede, kan det nok anes at det ikke er for folk med sarte øjne. Hvert sting er så lillebitte.
Der var hjerter, store syet i noget lækkert rødstribet stof, med lidt sving på - de er så flotte, og de skal hænges op, så vi kan nyde dem hver dag lige til d. 6 januar. Der var lækre tykke filtede grydelapper, sådan nogen man ikke kan brænde sig igennem, og med den flotteste finish med rødstribede bændler syet på med træknapper. Det giver et dejligt rustikt look, som jeg godt kan lide - de vil pynte i mit køkken op til jul - og det kan godt ske at jeg glemmer at putte dem i julekassen, når der skal ryddes væk igen, for de står til at blive yndlings ! Der var også en flok stjerner lavet gennem et bæredygtigt projekt igennem Danmission af kvinder i Tanzania.
Tusind tak Jane jeg er helt overvældet, det er så flotte ting du har sendt mig, og jeg vil fremover følge med på pilfingers verden da jeg tror at der er inspiration at hente for mig.
Til sidst endnu en gang tak til Unikarina fordi hun holder os i gang her i december. Det sidste billede er et nærbillede af det flotte ophæng på grydelapperne - jeg tror at jeg kommer til at tyvstjæle idéen.