lørdag den 18. december 2010

Karens jakke

Så er det vist tid for en opdatering her på bloggen, selvom det kan være svært at finde tid i disse håndboldtider.
Mandag aften var vi samlet i strikkeklubben og som lovet var Karens jakke i vendestrik lang om længe blevet færdig.
Og hvilken jakke - jeg synes at den er blevet så flot og anvendelig, ja det var ikke så let at skulle aflevere den. Den er straks røget på mi todo-liste, sådan en skal jeg også selv have.
Karen var heldigvis også rigtigt godt tilfreds. Billedet er lidt mørkt, men sådan er det jo i ElseMaries hyggelige stue hvor vi mødtes.
En dejlig aften hvor vi "kloger", strikker, griner og spiser god mad. Uh hvor er det godt med sådanne aftner - de gør godt.
Nu strikker jeg så løs på Viggo og Topstykke, begge tænkt som julegaver til nogle dejlige unger jeg skal holde jul sammen med. Sidst endnu et billede af den vidunderlige jakke.

søndag den 12. december 2010

Pulsvarmere eller halvhandsker ?

Ja kært barn har mange navne, og jeg aner faktisk ikke hvad den rigtige betegnelse er, men jeg ved at de er dejlige at have på!
Disse tre par er en del af den kalendergave mine piger pakke ud idag. Det første par er fra Syslerier af Sys Fredens, strikket så de passer til yngstes slag. De lyselilla - jeg ved godt at farven er helt gal - er strikket efter en opskrift fundet i sidebaren på denne side, og er til ældste. Det miderste par er strikket efter Irenes opskrift, og bliver åbnet i Paris af mellemste. Hun kan nok have brug for dem, for der var da temmeligt koldt i Paris da vi var der, i ugen der er næsten gået. Det er en dejlig by, men det blev mest til shopping i butikscentre, da vejret ikke var med os! Vi blev mødt af det værste snevejr i Paris i 23 år, men det kan ikke ændre på at det var dejligt at besøge mellemste. Jeg havde naturligvis lidt strikketøj med, og det var Viggo der underholdt på turen, dejligt nemt strikketøj. Og Rasmilla kan skrive en opskrift der er til at forstå!
Til sidste skal I se dokumentation for vejret i Paris - en "rød mølle" iklædt snevejr.

søndag den 5. december 2010

Pakke afsendt

Så er min pakke i Unikarinas pakkeleg afsendt. Den lander forhåbentlig i Odense et sted. Ellers er jeg mest optaget af at få strikket Karens vendetrøje færdig. Vi skal mødes i strikkeklubben igen d. 13. december, og da ville det være dejligt at kunne aflevere den. I den kommende uge har jeg lige et lille besøg at besørge. Jeg skal til Paris - YEAHHHHH
Vintervejret har rigtigt holdt sit indtog - og sammen med en Karen Bliksen stjerne giver det er fint stemningsbillede. Glædelig december.

onsdag den 1. december 2010

Jeg fik en pakke

Så dan stod der på det kort der var med i min pakke. Jeg fik men pakke i dag fordi jeg har tilmeldt mig Unikarinas julekalender. Og jeg har glædet mig - synes at det er så sjovt at få en gave fra et vildt fremmed menneske,
og se hvad hun tænker at jeg skal have.
Gaven kom i går, og allerede der blev min nysgerrighed spændt til bristepunktet, for der var den fineste lille visitkort ved - - og den kom fra en smykkedesigner!
Det er godt at det rammer en fridag, så jeg i ro og mag kan lave min kaffe, sætte mig stille ned - og pakke op. Og se - de fineste øreringe, og jo Ilse - grøn er lige min farve. Jeg elsker alt i grønt, så tusind tak skal du have, de vil blive brugt flittigt.
Nu må jeg så ind i lænestolen, for jeg skal jo også selv være færdig med min gave. Hav en god dag derude - og endnu engang tak til Ilse for de flotte øreringe. I kan se Ilses sager på
http://www.my-own.dk/

onsdag den 24. november 2010

Ahhhhhhh........

En dejlig onsdag morgen, og jeg har fridag. Udenfor er det smukt af et fint lag sne, som det fyger lidt med. Jeg er helt ligeglad, for jeg sidder her i min lune stue, med kaffe, stearinlys, og et hav af projekter som jeg vil kaste mig over.
Der skal strikkes endnu et kræmmerhus fra et kit fra Kastaniestrik. Det er en hemmelighed hvad de skal bruges til. Så er der to par strømper til børnebørn som bare skal have tråden syet ind. Endnu et par sokker hvor jeg skal have tåen gjort færdig, og strikket ribben på den næste, så det er klart til tv-strik i aften hvor jeg skal se forbold i fjerneren. Dette par sokker er det første par strikket med de nye Knit-pro pinde som jeg købte på en tysklandstur i sidste uge. Jeg elsker de pinde, varme, bløde og smukke. Har aldrig før haft strømpepinde på 15 cm, men det er rigtigt godt for mig. Der skal også være tid til at strikke på de grydelapper jeg er i gang med. De er strikket i dobbeltstrik, og der er bare så sjovt.

søndag den 14. november 2010

En dejlig lørdag

For en tid siden fik jeg en mail fra yngste med et billede, og et meget enketl spørgsmål; hej mor, kan du strikke sådan en ? Jeg kiggede lidt og spurgte tilbage - skal der være lynlås i ? Nej, det er fint uden lynlås. Vi blev enige om at den ville blive bedst i to blå farver, så den ville blive lidt "tweeded". Vi valgte "Dark Navy" og "Prussian" fra Holst garn. En egentlig opskrift fandtes vist ikke, men lidt regnearbejde, og så igang. Hånden på hjertet, så har den været lidt kedelig at strikke, men samtidig er jeg jo glad for at hun har ønsket sig noget, og at jeg kan efterkomme ønsket. Jeg har undervejs givet mig selv lov til adskillige overspringshandlinger, men på et tidspunkt blev den færdig, vasket og tørret.            Lørdag kom så dagen hvor jeg havde arrangeret en tur til Århus. Jeg skulle en tur forbi et sted som samler strik til "Strik til hjemløse", dels skulle jeg aflevere det jeg havde strikket, men skulle også have garn med tilbage til udlevering. derudover skulle jeg også til julestue her. Ældste var med, og vi fik købt nogle fine ting.
Men yngstes ansigt da hun fik slaget på, var nok det bedste
ved turen. Ældste er også brændt noget lun på sådan et slag,
og det kan da godt være at jeg lader mig overtale til at strikke
endnu et, men ikke i dette år !
Dagen fortsatte i den gode stil med en dobblet
60 års fødselsdagsfest, med dejlig mad, god vin og glade mennesker.
Nu følger så nogle billeder af en glad ung kvinde, taget af en stolt mor.

søndag den 7. november 2010

Strikkekursus i Viborg

Lørdag blev brugt på et strikkekursus i Viborg. Jeg kom egentlig mest fordi jeg gerne vil lære at strikke strømper "toe-up", og i den forbindelse gerne vil lære at slå op med 8-talsopslag. Dette var ike en mulighed på dette kursus, der var ingen der kunne - og jeg tror egentlig heller ikke at de syntes at det var særligt interessant! Så hvis jeg vil have det lært, så bliver det vist et "yuo tube projekt", men det kan jo også lade sig gøre. Men jeg fik da lært noget andet, og helt nyt for mig. Jeg lærte at strikke dobbeltstrik, og hvilken fryd, det åbner da nogle nye muligheder. Jeg blev vildt grebet af det, og resultatet
blev da bestemt godkendt. Jeg havde godt set de der halstørklæder der var bagerst i Annette Danielsens "Strik narurligvis", men jeg havde jo bare bladret videre, fordi jeg ikke lige vidst hvordan. Nu er de røget på en alenlang todo-liste. Ugen har også budt på vask og tørring af slaget til yngste, og den skal afleveres på lørdag, når jeg skal til
julemarked her. Men et lille kik skal I ikke snydes for.