tirsdag den 26. oktober 2010

Overspringshandlinger.....

Da yngste for en tid siden spurgte om jeg ville strikke et slag til hende, sagde jeg naturligvis ja. I samme ombæring pålagde jeg mig selv et besøg af Frøken Diciplin, da jeg godt vidste at det var et større arbejde jeg kastede mig ud i (pssst - og lidt kedeligt). Men når jeg så ikke må strikke på andet, så kommer der godt nok let andre idéer der skal afprøves, og laves. Jeg kom i tanke om at jeg, for snart mange år siden, lavede nogle pastaengle. Det kunne jo være
dejligt at have nogle flere af dem til
troldegrenen når det om ikke så længe er tid til at pynte til jul igen. Som tænkt så gjort, her er de så de første af en serieproduktion.
Ved at surfe rundt i blogland blev jeg ramt af andre idéer, bl.a. af Karen Klarbæk. Hun er god for mange skønne idéer, så kan man jo selv sortere reklamerne fra. Men jeg fik da lavet et par dåser til mine strikke pinde.
Under denne surfen rundt i blogland ramte jeg også denne blog, som bestyres af en entusiastisk varm kvinde, som gerne vil gøre noget godt for andre, og badadam, jeg vandt, så nu har jeg endnu mere at strikke til de hjemløse af. Jeg lægger jo både arbejde og garn til, tilgengæld strikker jeg måske ikke så meget. Jeg forsøger at nå 12 ting om året, det når jeg ikke i år, men det skyldes
forår og sommers manglende overskud. Noget tyder heldigvis på at jobskiftet er ved at vise sig i et øget overskud. Jeg sætter umådelig meget pris på mit nye job, og jeg elsker at jeg bare kan holde helt fri når jeg ikke er på arbejde. Jeg elsker mine hverdags fridage, og weekendarbejdet er lidt hårdt, men meget meget hyggeligt. Da tager vi mere tid til at hygge sammen med beboerne, til gensidig glæde.
Efterårsferieugen bød på besøg af yngste et par dage, og af to børnebørn i andre to dage. Disse knægte elsker hjemmestrikkede strømper, og de er helt vilde med selv at vælge garn. Så garnkassen blev tømt ud på køkkengulvet, og de gik igang med at vælge - og det kan nu godt være lidt overvældende når der er så meget at vælge imellem. Nu vil jeg vende tilbage til slaget, og få det færdigt !!

torsdag den 14. oktober 2010

Genbrug

Noget af det jeg tillader mig, som en lille luksus på en hverdagsfridag, er en tur i vores genbrugsbutik. Jeg finder ofte lækre ting, men synes selv at jeg er god til at begrænse mig til noget vi har brug for. Når jeg så falder over sådan en lille vase i presset glas, og som helt sikkert er en gammel sag, og den kun koster 15 kr, jå så har vi helt sikkert brug for den. Host host.
Så stod der også lige sådan en avisholder, i noget flot retrostof. Den er helt iorden, ikke noget der skal repareres, den kan gå lige ind ved siden af min lænestol og være strikketøjsholder.
Det den holder på i første omgang er slaget til min yngste datter - et temmeligt stort strikketøj, som sørger for at holde mine lår varme. den er dejlig - og jeg er sikker på at jeg havde brug for den !

søndag den 10. oktober 2010

Fransk sjal

Så er jeg kommet igennem den første uge på mit nye job. Det har været hårdt men godt, og jeg tror bestemt at jeg bliver rigtig glad for det.
Nu er tiden også kommet for at vise sjalet frem. Det blev pakket ud i fredags i Paris, og jeg håber at hun synes om det.
Jeg er lidt stolt af det, da det er mit første sjal strikket efter diagram, men det er nu faktisk noget lettere end skrevne opskrifter.
Opskriften var i et Strikkemagasin fra Ingelise. Det skulle strikkes i strømpegarn, jeg brugte Kauni effektgarn. Jeg er vild med de flotte, klare farver. Kanten skulle hækles, jeg strikkede en hestetømme - det virker rigtigt godt, jeg synes at kanten er lige i øjet.

torsdag den 7. oktober 2010

Minus kryds og tværs

 I min kurv har "kryds og Tværs" af
Schellerup huseret i det meste af et år. Jeg startede på den mens jeg var sygemeldt, og hver gang jeg tager den frem og strikker et par pinde, så bliver jeg mindet om en lang træls vinter. Det er nu, langt om længe, gået op for mig at jeg ALDRIG nogensinde kommer til at holde af den trøje. Så selvom der kun mangler et ærme, så døde den idag!
Nu har jeg så bare lidt mere dejligt garn  på lager, men det skal nu nok blive brugt engang. Det er købt hos LundplusLund, og det er en meget dejlig kvalitet. Trøjen har også gode muligheder, og den bliver nok også strikket engang, i noget andet garn. Opskriften er bare så godt skrevet, lige ud ad landevejen. Gør det der står, så kan det ikke gå galt.
Om jeg så er strikkearbejdsløs nu, nej nej ;-)
Jeg har gang i et topstykke, en jakke i vendestrik til Karen i strikkeklubben. Dertil kommer at jeg jo altid har gang i et par sokker, og et sjal. Men det helt store arbejde lige nu er et slag til yngste, - jeg håber at der snart kommer billede af den, for det vil betyde at jeg er færdig med den - den er nemlig lidt kedelig at strikke. 
Nu er det tiden hvor morgner og aftner er mørke, og det er lidt hyggeligt når der er tændt lys.
  

søndag den 26. september 2010

Mors fødselsdagsfest

I dag har vi fejret min mors fødselsdag, og det var så hyggeligt. Mor strikker selv, men da hun igennem det sidste års tid er blevet opereret i begge skuldre og i ryggen er det ikke blevet til så meget strik, og hun havde givet udtryk for at hun manglede at stikke et par strømper til sig selv. Så her er nye strømper til mor fra mig. Strømperne er strikket efter en opskrift fra drops, og tørklædet er strikket efter opskrift fundet her, og hermed tak til Hanne for opskriften,- og tak til familien for en hyggelig søndag.

torsdag den 23. september 2010

Lidt nyt

Så er der lidt nyt herfra, hvor tiden går med at holde ferie og lade op. På mandag starter de sidste 4 dage i nuværende job - og ferien er blevet brugt til at komme overens med at det er den rigtige beslutning. Tak for de dejlige kommentarer til mit sidste indlæg, I har så evigt ret allesammen, og nu er jeg såmænd også lige så stille begyndt at glæde mig til at starte det nye sted. Øvelsen bliver selvfølgelig at undlade at løbe stærkere end hovedet kan følge med - men mon ikke jeg har lært bare lidt af denne proces, jeg håber.
Ferien er blevet brugt til en tur til England. Det har været en dyr ferie, når man sammenligner med hvad vi plejer at betale i Spanien, men pyt, det har været ok alligevel.
Der er også blevet bagt rugbrød, og det tager jo ikke mange minutters reelt arbejdstid at bage sådan et par brød. Derfor kan det også undere at der er så god salg i diverse brødblandinger, tilsat alt muligt man kan blive syg af. Producenterne slår sig op på at det er hurtigt, tjah - nogen gange lader vi os nok også snyde af deres smarte ord.
Jeg har også lavet en pakke - det er til mellemste som fylder år d. 8. oktober, og det er i god tid, men den skal altså også fragtes helt til Paris. Det bliver den så af ældste som tager derned en tur og fejrer hendes fødselsdag. Vi satser på et par dage i den skønne by senere på året. Der bliver såmænd også strikket lidt. Til Englandsturen havde jeg udset mig et topstykke fra Geilsk, fordi det så simpelt ud, og garnet er så dejligt blødt. Jeg fik også strikket hele det øverste stykke, men selv om Bente i sin opskrift skriver at man skal læse hele opskriften fordi der skal ske flere ting på en gang, ja så skrev hun ikke at man skulle nøjes med at gøre det hun skrev. Jeg fik taget alt for meget ud i kilerne, så det er trævlet op igen. Det kan gå helt galt når man tror at man kan, uden at tænke sig om !
Så jeg er lige gået lidt tilbage til simpelt strik igen. Det er så blevet til et par strømper som skal bruges som "farvelgave" til min dejlige gruppeleder. Jeg ved at hun elsker hjemmestrikkede strømper, og når de så er strikket i Regia Hand-dye Effekt, ja så er det lækkert på et højere niveau. Jeg håber at de vil falde i hendes smag. Det er også blevet til en lille taske til Jan, som han kan have sim mp3 afspiller i, strikket af en lille rest garn fra lageret. Det viser bare at det er vigtigt at gemme selv den mindste lille stump garn ;-)
Til sidste et bilede af et af de mest spændende steder vi besøgte i England; Stonehenge. Jeg følte mig hensat til tidernes morgen, og forsøgte uden held at forestille mig hvordan de flyttede disse sten helt tilbage mange år før kristi fødsel. Imponerende.

mandag den 6. september 2010

Ramt af sorg

Ja, det er noget underligt noget, men jeg føler stor sorg selvom det er en beslutning jeg helt selv har taget.
Kort fortalt så røg jeg helt ned med stress sidste sensommer. Pludselig en dag så sad jeg på mit kontor og græd som pisket. Helt pludselig var det måske ikke, men det kunne jeg slet ikke se dengang - det er kommet til i bagklogskabens knivskarpe lys ! Men det medførte en længere sygemelding. Jeg havde så hørt og læst mig til at motion var godt mod stress, og med den dårlige enenomsorgskapacitet jeg lagde for dagen, blev det til at så måtte dobbelt så meget motion være dobbelt så godt. Med det skæve bækken jeg slæber rundt på, så skulle det jo gå galt - og ganske rigtigt, efter ca 14 dage med mange timers hård træning flere gange om dagen, så sagde bækkenet fra - og jeg blev lagt ned, helt bogstaveligt. Min meget kloge læge mente nok at det var det bedste der kunne ske, for så var jeg jo ligesom nødt til at ligge der - og så kunne det jo være at jeg gennem refleksion kunne komme frem til at jeg havde behandlet mig selv umenneskeligt.
3-4 måneders sygemelding, og så starte langsomt op. Det lyder jo forjættende, men jeg fandt aldrig helt ud af hvilke arbejdsopgaver jeg så ikke skulle lave. Så det tog ikke så lang tid, før jeg alligevel var på jobbet 37 timer om ugen. Dog med stor opmærksomhed på at strukturere min dagligdag godt, og ikke arbejde mere end 37 timer. Nu er det bare sådan at når man er leder så kommer der altid noget uforudset, som ikke lige var med i den meget strukturerede planlægning jeg havde lavet! Så hen over sommeren har jeg kunnet mærke at stress-symptomerne er begyndt at vise sig igen. Jeg talte med min leder, og han opfordrede til en sygemelding igen, men jeg kunne ikke se hvad det skulle gøre godt for, det havde jeg jo ligesom prøvet. Jeg er såmænd ganske god til at gå hjemme og være syg, problemet var at få startet på arbejde igen. Dette medførte så den svære beslutning at jeg, ligenu, ikke er istand til at bestride et lederjob uden at blive syg af det, derfor har jeg sagt op. Og så er det at jeg nu går og føler stor sorg over at skulle forlade et arbejdsområde som jeg er helt vild med. Jeg elsker at "træde nye stier", coache medarbjedere, få økonomien til at hænge sammen, og al den daglige kontakt med beboerne. Men måske kan jeg igen engang blive leder - måske bliver jeg lidt mere hårdfør med tiden, jeg håber. Indtil da vil jeg nyde at være udviklingssygeplejerske, og så holde fri når jeg kører hjem.
Så derfor har mine strikketing den seneste tid været simple sager, som jeg kunne strikke selvom koncentrationen har været noget ringe.
3 par strømper til Mike, Jan og strik til hjemløse. Sidstnævnte skal også have de to huer.
Nu håber jeg så at det går mod lysere tider - og lysten både til livet og mere kompliceret strikketøj vil indfinde sig, og det må godt være snart.