søndag den 14. oktober 2012

Mikes vikingetrøje

På vores nyligt overståede ferie strikkede jeg naturligvis. Vi havde den mest fantastiske altan, med udsigt over havnemiljøet, der sad jeg og strikkede.
Så vikingetrøjen til Mike har indstrikket varme. Når den dertil er strikket af dejligt Duo garn (totrådet Merino lammeuld), så er der vist ingen der er i tvivl om at her er der tale om en lækker varm trøje. Opskriften er Rasmillas vikingetrøje og den er som andre af Sannes opskrifter helt igennem god. Jeg følte mig underholdt hele vejen, og med nul (eller lige deromkring) montering, så er den lige i øjet.
Mike var meget godt tilfreds, som det ses på billedet. Garnet er fra den optrævlede kryds og tværs dejligt når der kan findes
anvendelse for lagergarn.
Knapperne er købt på et stort
loppemarked i Barcelona. Der var en stand med knapper,
alle nye, og de kostede 2 euro
for 24 knapper. Så jeg var nødt til at få fyldt min knapkasse op,
og disse knapper var helt
perfekte til en vikingetrøje.
Der vil snart komme flere billeder fra det skønne Barcelona, og vores helt fantastiske 14 dage dernede.


torsdag den 4. oktober 2012

Striber

 En aften for længe siden kom jeg til at tænke på at min mor da snart havde fødselsdag, og at hun havde talt om en hæklet vest i nogle varme farver, gerne noget med mørke rød.
Jeg kan godt hækle, men det er jeg ikke trænet i mere, så jeg tænkte at jeg måtte kunne strikke et eller andet, som kunne opfylde ønskerne.
Faster Mettes striber var her og der og allevegne, men jeg kunne ikke få ravelry til at du den aften jeg ville igang. Jeg har en del (faktisk ret meget) Kauni garn, jeg købte til et ophørsudsalg, så jeg var klar til at gå i gang. Derfor blev Hanne Pjedsteds "Ane" brugt som skabelon. Den findes på Filcolanas side og den var lige til at gå til.
Mors vest, eller ærmeløse trøje, eller hvad sådan en sag nu kaldes blev strikket af en slags Kauni,  men striberne blev begyndt forskellige steder på nøglet, på den måde blev den smukt stribet, uden at blive alt for vild.
I søndags tog vi så til Brande for at fejre hende, og trøjen blev godkendt, hun så faktisk ud som om hun blev temmelig glad for den, og det er jo dejligt at være glad giver, når det man laver kan bruges.
Når vi nu var i Brande i søndags, så var jeg naturligvis også en tur på Remisen til Brandestrikkefestival et fint arrangement, og jeg kommer sikkert igen når det afholdes næste gang om to år.
Da jeg var færdig med Kaunistriberne til min mor, slog jeg op til en mere, denne gang til mig selv, og derfor blev den ændret lidt, så den er til at trække over hovedet, det kan jeg nemlig bedst lide. Den er strikket i to forskellige farver, og lidt sprælsk, uden at det er for meget. Den er så dejlig at have på, og bliver nok en fast del af arbejdsbeklædningen her i den kolde tid.

torsdag den 13. september 2012

Wingspan

Der er strikket et Wingspan sjal. Jeg brugte et nøgle Zauberball crazy alle 100 g, og det gav et sjal med 10 takker, og lige det nummer større end det første Wingspan jeg strikkede.
Den er sjov at strikke og opskriften findes på Ravelry men hvis du ikke er så stærk i engelske opskrifter, så er der på Rokken.dk en dansk oversættelse (den brugte jeg).

Sjalet var en fødselsdagsgave til Gritt - så herunder ses hun, sammen med Cecilie.

torsdag den 6. september 2012

Uens bliver til dobbelt ens



Så er der igen strikket strømper, denne gang til Cecilie. Hun havde valgt at de skulle strikkes i ON line supersocke 100, flower color, og lyserød Arwetta. Jeg slog op til to på en gang, startende med lyserød rib, og så gik det derudad med start i en grøn stribe. det viste sig dog hurtigt at det ikke var den samme grønne stribe på begge sokker. Samme aften var jeg sammen med min strikkeklub, og der blev sankket selvstribende strømpegarn, og der kom et udsagn om at de unge synes godt om forskellige strømper. Fint tænkte jeg - og strikkede glad videre. Næste gang Cecilie kom på besøg viste jeg hende de smarte forskellige strømper - og så gik månen i stå !!!
Cecillie så fortørnet på mig, og meddelte med bævende underlæbe, at det aldeles ikke var smart, og at hun i hvertfald ikke skulle gå med forskellige strømper. Stillet over for dette "katastroferamte" barn skyndte jeg mig at sige, - pyt, så strikker jeg bare nogen der passer til, så får du to par strømper. Dette udløste et smil gennem tårefyldte øjne. Puha - stormen drev over. Jeg burde jo egentligt også have vidst det - for da hun var 2 ville hun ikke gå i underbukser der ikke matchede undertrøjen (suk)
Som lovet så gjort, så nu har Cecillie fået to par stømper, og jeg lover at de er på milimeter ens. Se selv. Og jeg blev meget klogere; strømper skal være ens.

onsdag den 22. august 2012

Fyrtøjet

På en helt fantastisk sommerdag fejrede vi denne lille mands 5 års fødselsdag. Da han pakkede denne pakke op udbrød han glad: "en strikketrøje", og mit strikkehjerte svulmede.
Trøjen er Fyrtøjet, og opskriften kommer  herfra.
En helt igennem fantastisk opskrift, alt velbeskrevet, og man er underholdt hele vejen igennem. Garnet er Supersoft fra lageret - mest fra Holstgarn, men også lidt fra Veller.
Som det ses af billedet her ved siden af, så er trøjen ret hurtigt blevet omdøbt til "skydeskive", eller "pletskud", og når man så udlåner sin ambrøst til storesøster, så kan det vist godt blive lidt farligt.
Hvad er der så på pindene nu ?
Tjoh - jeg har vist gang i en del projekter. Der er strømper i gang, men det er der faktisk altid. Jeg strikker også på en Feriecardigan til Karen fra strikkeklubben. der er gang i to forskellige "gaveting" til to piger som har fødselsdag her sidst i august og først i september. Der er gang i en kjole til ældste, og så er der også (et eller andet sted) en Vandløb til Jan. De næste par uger skal vist bruges til at afslutte noget, men men - nu får vi se, der kunne jo dukke en fristelse op.
Sidste billede denne gang er endnu et billede af Fyrtøjet, og den helt igennem gennemtænkte sammenstrikning af krop og ærme. Intet mindre end genialt.
 

fredag den 10. august 2012

Æblegrøn Blakhill Uld&Bomuld

Sidst jeg havde bud efter garn hos Hr. Veller, købte jeg bl.a. noget uld&bomuld i "æbleskræl" beregnet til denne jakke, men den har en underlig facon, eller også har jeg - vi kunne i hvert fald ikke passe hinanden. Den blev trævlet op, og i stedet strikkede jeg den sommerbluse der er på forsiden af strikkemagasin nr. 6 2012. Den gyldne tråd er to tråde okkergul Super Kid Mohair, også fra det Vellerske rige. 
Knappen er fundet i den lokale genbrugs. Der er jeg ofte, bare for at se - og så gennemgår jeg knapkassen med jævne mellemrum. Det er der kommet mange sjove og flotte knapper ud af - og til 1 kr stykket, - så kan det vist ikke gå helt galt.
Næste sommerting af det samme garn er en Lisa Renner ting fra bogen Close.

 Lady Di er strikket af to tråde uld&bomuld på pind 4, og opskriften er bare lige i øjet, så det tog ikke så lang tid. Den er dejlig med de bare skuldre, og så kan det godt være at vi ikke har så meget sommer tilbage her i Danmark, men lige om lidt, eller snart skal vi holde ferie lige her.
Jeg er så vild med Barcelona, byen hvor man både kan holde badeferie og storbyferie på én gang. Byen hvor der er tusind små gader og gyder at udforske, og så lige en times tid i et tog, så kan man gå tur i bjerge. Der er lækre restauranter, hvor man kan spise tapas, eller andre spanske specialiteter til billige penge. Mit favorit fodboldhold holder til på Camp Nou, og så er der et væld af markeder hvor man kan købe alt det man ikke har brug for og også lidt man godt kan bruge. Allersidste store fordel ved at holde ferie i Barcelona, er at desigual tøj er op til 30 % billigere dernede end her i landet.
Sidste billede er også af mig i Lady Di, taget i vores dejlige gårdhave, hvor det næsten altid er godt vejr.

lørdag den 21. juli 2012

Mor og søn

I forsommeren har både Jans yngste datter og hendes ældste søn fødselsdage. Jeg ved at hjemmestrik står højt i den lille familie, så derfor var pindene i gang.
Tobias fik en stribet sag i Bommix Bamboo, 70 % Bamboo og 30 % bomuld. Opskriften findes lige her. Det er Lene Holme Samsøe der har begået den, og jeg fulgte opskriften næsten slavisk. Ændrede lidt på stribesammensætningen, og forlængede ærmerne med 8 cm. Der er jo nogle år hvor drenge vokser lidt uharmonisk, og lige nu har Tobias meget lange arme. Pyt, det kan der tages højde for, og det ender jo nok med at han bliver samlet sammen til en flot ung mand om nogle år.
Mor Irene fik en Nikita, også af Lene Holme Samsøe. Den findes i bogen Mere feminin strik.
Jeg har strikket den i Symfoni fra Løvegarn, som er 100% Merinould, og så blødt og lækkert. Trøjen er rigtig sjov at strikke, to firkanter strikket ud fra midten, disse strikkes sammen, og ærmerne strikkes udad. Ingen montering, men bare en masse sjov. Sådan kan jeg lide det.
Til sidste et nærbillede af Nikita, som godt kunne få en søster der skulle sidde på mig. Måske rød ?