tirsdag den 9. august 2011

Jannik fik en Viggo

Så kom dagen hvor Jannik fyldte 4 år, og Viggo skulle overdrages til den unge mand. Vi var inviteret til fødselsdagsfest, og selvom han slet ikke er ked af bløde pakker, så er det selvfølgelig ikke en trøje der får mest opmærksomhed midt i alle gaverne. Han fik biler i alle afskygninger - og det var lige som det skulle være.
Viggo er min anden udgave, og den er så dejlig at strikke, at der nemt kunne komme flere udgaver med tiden. Denne er strikket af Holstgarn fra lageret, og knapperne er købt i den lokale garnburik. Iøvrigt nogle billige plastikknapper, men jeg er lidt vild med dem. Opskriften er så genial med de ophøjede masker, som man så samler op i, derved fremkommer der en fin kant, som er med til at give det helt rigtige finish.
På ærmerne skulle der være en ensfarvet stribe op midt på, jeg valgte at lade striberne gå igennem, så den ikke bliver så fremtrædende, kun markerer, det kan jeg bedre lide. Ellers er opskriften fulgt til punkt og prikke.
Som det ses nedenunder var både fødselaren, hans storesøster og deres store fætter i dejligt humør på dagen.

Men der er desværre også sket trælse ting her på matriklen. Min gamle hund er gået til de evige jagtmarker - og det føles bare så trist. Hvergang jeg går ud af døren, så rammes jeg af tomheden, ingen glad lille hund der kommer og tager imod. Men han var gammel, og mæt af dage, så det var som det skulle være. Men trist det er det! Han ses nedenunder i en meget set position; støvsuger for krummer og andet godt under bordene.

søndag den 24. juli 2011

Raya er afleveret

Så er Raya med feminin hætte færdigstrikket, monteret og afleveret til rette vedkommende. Det har været en fornøjelse at strikke den, en masse omvendt ret, som giver mulighed for at se tv, og så to borter som lige krævede lidt opmærksomhed.
Jeg valgte at strikke de to forstykker og ryggen sammen - jeg er ikke så vild med at montere, og jeg har så svært ved at se hvad en sidesøm gør godt for en strikketrøje. Trøjen er også forlænget lidt, efter ønske fra yngste, som helst vil have trøjer til at gå godt ned om bagen. Skuldersømmene er strikket sammen fra vrangen. Ellers er opskriften fulgt til punkt og prikke, og det er en god opskrift - Lene Holme Samsøe skriver godt. Opskriften siger Felted Tweed DK fra Rovan (50% merinould, 25% alpacauld, 25% viskose), jeg brugte SoftWoolSilk fra Gepard (65% merinould, 35% silke) løbelængden den samme - 50 g 175 m.
I indledningen til opskriften skriver hun; "Her skal tungen holdes lige i munden", men jeg synes nu at man bliver holdt i hånden hele vejen, og der er et godt diagram, så det er ikke i den svære ende. Mønsteret er lige i øjet, og kunne sikkert også bruges i andre strikketing - så det skrives bag øret.
Monteringen gik som en leg, jeg plejer ellers at smide strikketøj med ærmekupler nederst i strikkekurven. Dennegang gik jeg bare igang, og vupti, så var det færdigt.
Midt under processen med Raya, fik jeg helt vild lyst til at strikke et par strømper, med 5 pinde, ligesom jeg lærte da jeg ikke var ret gammel. Garnet fra Finland blev fundet frem, og så fik Jan et par sokker. De blev meget flotte, diskrete farvechangeringer giver dem liv, så hvis du læser med her Katarina, så er jeg meget glad for det garn du sendte.
Det sidste billede er også af yngste i hendes nye trøje, og hun blev rigtig glad for den. Billederne er lidt mørke, men sådan er det danske sommervejr lige for tiden.

mandag den 11. juli 2011

Det smitter ........

Når man nu er rigtig glad for hjemmestrikkede ting, og når man synes at ens mor strikker til (for) mange andre, ja så er der jo kun én ting at gøre - få det lært selv.
Det er så hvad hun har gjort, min den mellemste. Hun startede med at strikke strømper - og efter et enkelt mislykket forsøg, hvor hun strikkede indeni - ja så er det gået slag i slag siden.
Nu er hun ved at udvikle sig til en habil strikker, og så er det jo nemt at blive smittet af blogfeberen. Her er den så, mellemstes strikkeblog.

fredag den 8. juli 2011

Trøje i Dansk Pelsuld

Så kom dagen for fremvisning af trøjen strikket af dansk pelsuld. Jeg er rigtig glad for den, synes at det er en skøn farve. Jeg er også glad for den, fordi det er første gang jeg rigtig lykkes med at ændre på en opskrift, og så få en brugbar trøje ud af anstrengelserne. Mønsteret er herfra, og ændringerne består dels i at trøjen er blevet lidt længere, men også at det er blevet til en lukket trøje. Det falder bedst i tråd med det som Jans yngste datter bruger - og hun var modtageren af denne trøje. Hun fik den igår, på sin 30 års fødselsdag - den passer hende godt, og hun så ud til at kunne lide den. 
Mønsteret var let at følge, det eneste der var ved at drille meg noget var opsamling af masker til den rouleau der kanter bærestykket. Hvis man ikke føler der samme række i opsamlingerne trækker det skævt, tro mig - jeg har prøvet. Men da først den var strikket, så var det bare sjovt.
Det er første gang jeg strikker en trøje i Dansk Pelsuld, og sikkert ikke sidste. Det er så flot i den måde farverne changerer, men det egner sig bestemt bedst til overtøj, - jeg ville ikke bryde mig om at have det direkte på kroppen. Efter vask falder det flot, og alligevel med et hold der gør at det virker fast og godt, ikke spor slasket. Alt i alt en succés.
Knapperne som jeg fandt på Rosenlund Gårdbutik er så flotte, og er lige i øjet til denne trøje. Margrethe Sejersen som huserer derude er rigtig god til at vejlede, og det er så dejligt at møde et menneske som virkelig brænder for det hun laver.
Siden sidst har jeg også fået min gave i Garn og The byttet. Jeg fik en pakke helt fra Finland, og nedenunder kan I se hvad Katarina sendte til mig. Hun har selvfølgelig også en blog;  inaknits.blogspot.com, og det er jo noget af det der er sjovt - se nogle blogs derude som jeg ellers ikke lige ville komme forbi. Utroligt så meget der bliver kreeret rundt omkring - og inspirationen er god for mig.
Min gave blev også vel modtaget her; birgittavavare.blogspot.com

torsdag den 23. juni 2011

Langarmet 12 årig

Så bliver Genser Nr 20 præsenteret, selvom den var for lille. Dvs den passer lide præcis nu, men sådan en 12 årig vokser jo noget ujævnt, og lige nu er hans arme bare så lange, og det havde jeg ikke lige fået tænkt ind i trøjen.
Den bliver så bare lagt lidt til side, der er flere drenge i familien.
Mønsteret er et Mandarin Petit fra sandness Garn. Jeg kan ikke lige finde ud af hvilket hæfte det hører hjemme i, da jeg kun fik kopi af opskriften. Garnet er købt i Odense hos tanterne. Mønsteret er rigtigt fint, nemt at strikke, men jeg måtte starte mønsteret op 3 gange, og først da der kom 22 maskemarkører på gik jeg styr på det. Aner ikke hvorfor det skulle drille så meget, men da først mønsteret sad, så gik det fint. Trøjen er strikket i ren bomuld, og det er jeg som tidligere skrevet, ikke så vild med at strikke i. Halsaflukningen skulle bare lukkes af i ren ret, men jeg frygtede at det ville blive for stamt, så jeg valgte at bruge en elastisk aflukning, som jeg har "lært " her.
Trøjen var som sagt for lille, men blev ellers godkendt lige på stedet, såden en ville han gerne have. Derfor gik der bud til Rasmilla efter noget yndlingsgarn i marineblå og råhvid. Så bliver samme trøje strikket på en pind større, og med dobbelt garn. Den bliver rarere at strikke, og større, så han kan bruge den lidt ængere - en win-win situation.
På strikkepindene findes nu en Lilly med bløde blade, i et lækkert babyalpaca-bomulds garn.
Raya er gemt lidt væk, da den kommende ejer meldte sin ankomst til matriklen, og hun behøver jo ikke at se den før den er færdig - vel ? Men den er stadig sjov at strikke, og den bliver lækker for alle pengene.
Jeg har været på posthuset med en pakke, jeg deltager i en garn og the bytteleg, og jeg skulle sende gaven til Sverige. Jeg synes at det er så hyggeligt at få gaver, også at gå og finde det der skal sendes. Økonomisk er det nok en temmelig dårlig forretning, men alt skal heldigvis ikke gøres op i penge. Til sidst endnu et billede af Nr 20. Jeg ved godt at det ikke betyder så meget, men det er nu hyggeligere at strikke noget med et rigtigt navn istedetfor et nummer !

onsdag den 15. juni 2011

Ahhh - hyldeblomstdrik

Endnu en dejlig hverdagsfridag blev brugt til at færdiggøre hyldeblomsdrikken. Blomsterskærmene blev indsamlet i lørdags sammen med mellemste, som har været på miniafslapningsferie. Vi gik derud hvor blomsterne er fri for trafikstøv, og når man bor helt herude hvor vi bor, så skal man ikke gå så langt. Eneste forhindring var store brændenælder som vist så det som deres fornemmeste pligt at brænde alle som tænke sig at stjæle nogle få (ca. 50) hyldeblomsklaser. Opskriften er fundet hos Lone Landmand, og nu er den prøvesmagt, og godkendt. Jeg brugte en ½del appelsiner istedet for udelukkende citroner - bare fordi jeg havde det. Det gjorde det nu ikke ringere.
På strikkefronten meldes bomuldstrøjen færdigstrikket, monteret og vasket. Nu ligger den bare og venter på at flytte ind hos rette ejermand, og så kommer der billeder her på kanalen. Det samme gælder en kort uldtrøje. Så nu strikker jeg igen blødt og dejligt. På pindene er Raya, fra Mere feminin strik. Den bliver her strikket i SoftWoolSilk fra Gepard. Lækkert garn, og sjov opskrift, hvor det handler om at have tungen lige i munden i mønsterrapporterne, men ellers er en masse omvendt glat - lige til fodbold i fjerneren.
Sidste billede er bare fra haven, der er så dejligt derude i solskin.

onsdag den 1. juni 2011

Sommerstrik

Jeg har haft en fridag i dag - og det var da en rigtig god dag at have fri, lækkert vejr, næsten vindstille i vores lukkede have.
Guldregnen blomstrer så smukt at jeg bliver ganske stum, og det er med at nyde for det varer så kort.
De næste to dage skal vi til fest, to 60 års fødselsdage, så bliver det sikkert helt rart at kunne tage på arbejde på lørdag!
Om jeg strikker - joe - det gør jeg da. men jeg strikker i ren bomuld, og det er jeg
egentlig ikke særlig vild med. Jeg er vild med strikketøjet når det er færdigt, men det er så uelastisk at strikke i, og det bryder jeg mig ikke så godt om.
Men når jeg kan sidde i solen og nyde fuglenes kvidren, så gider jeg godt - også ren bomuld. Jeg er igang med sidste ærme, og da det er en barnetrøje (str 12 år), så må det vel få ende snart.
For nu at være sikker på at den bliver færdig har jeg pålagt mig selv at det er helt forbudt at starte andet strikketøj op, før denne trøje er færdig - suk - og det overholder jeg.
Til sidst endnu et billede af det flotte træ, denne gang fra den anden side, bare for afvekslingens skyld.
God Kr. himmelfartsdag til alle derude i blogland.