søndag den 26. september 2010

Mors fødselsdagsfest

I dag har vi fejret min mors fødselsdag, og det var så hyggeligt. Mor strikker selv, men da hun igennem det sidste års tid er blevet opereret i begge skuldre og i ryggen er det ikke blevet til så meget strik, og hun havde givet udtryk for at hun manglede at stikke et par strømper til sig selv. Så her er nye strømper til mor fra mig. Strømperne er strikket efter en opskrift fra drops, og tørklædet er strikket efter opskrift fundet her, og hermed tak til Hanne for opskriften,- og tak til familien for en hyggelig søndag.

torsdag den 23. september 2010

Lidt nyt

Så er der lidt nyt herfra, hvor tiden går med at holde ferie og lade op. På mandag starter de sidste 4 dage i nuværende job - og ferien er blevet brugt til at komme overens med at det er den rigtige beslutning. Tak for de dejlige kommentarer til mit sidste indlæg, I har så evigt ret allesammen, og nu er jeg såmænd også lige så stille begyndt at glæde mig til at starte det nye sted. Øvelsen bliver selvfølgelig at undlade at løbe stærkere end hovedet kan følge med - men mon ikke jeg har lært bare lidt af denne proces, jeg håber.
Ferien er blevet brugt til en tur til England. Det har været en dyr ferie, når man sammenligner med hvad vi plejer at betale i Spanien, men pyt, det har været ok alligevel.
Der er også blevet bagt rugbrød, og det tager jo ikke mange minutters reelt arbejdstid at bage sådan et par brød. Derfor kan det også undere at der er så god salg i diverse brødblandinger, tilsat alt muligt man kan blive syg af. Producenterne slår sig op på at det er hurtigt, tjah - nogen gange lader vi os nok også snyde af deres smarte ord.
Jeg har også lavet en pakke - det er til mellemste som fylder år d. 8. oktober, og det er i god tid, men den skal altså også fragtes helt til Paris. Det bliver den så af ældste som tager derned en tur og fejrer hendes fødselsdag. Vi satser på et par dage i den skønne by senere på året. Der bliver såmænd også strikket lidt. Til Englandsturen havde jeg udset mig et topstykke fra Geilsk, fordi det så simpelt ud, og garnet er så dejligt blødt. Jeg fik også strikket hele det øverste stykke, men selv om Bente i sin opskrift skriver at man skal læse hele opskriften fordi der skal ske flere ting på en gang, ja så skrev hun ikke at man skulle nøjes med at gøre det hun skrev. Jeg fik taget alt for meget ud i kilerne, så det er trævlet op igen. Det kan gå helt galt når man tror at man kan, uden at tænke sig om !
Så jeg er lige gået lidt tilbage til simpelt strik igen. Det er så blevet til et par strømper som skal bruges som "farvelgave" til min dejlige gruppeleder. Jeg ved at hun elsker hjemmestrikkede strømper, og når de så er strikket i Regia Hand-dye Effekt, ja så er det lækkert på et højere niveau. Jeg håber at de vil falde i hendes smag. Det er også blevet til en lille taske til Jan, som han kan have sim mp3 afspiller i, strikket af en lille rest garn fra lageret. Det viser bare at det er vigtigt at gemme selv den mindste lille stump garn ;-)
Til sidste et bilede af et af de mest spændende steder vi besøgte i England; Stonehenge. Jeg følte mig hensat til tidernes morgen, og forsøgte uden held at forestille mig hvordan de flyttede disse sten helt tilbage mange år før kristi fødsel. Imponerende.

mandag den 6. september 2010

Ramt af sorg

Ja, det er noget underligt noget, men jeg føler stor sorg selvom det er en beslutning jeg helt selv har taget.
Kort fortalt så røg jeg helt ned med stress sidste sensommer. Pludselig en dag så sad jeg på mit kontor og græd som pisket. Helt pludselig var det måske ikke, men det kunne jeg slet ikke se dengang - det er kommet til i bagklogskabens knivskarpe lys ! Men det medførte en længere sygemelding. Jeg havde så hørt og læst mig til at motion var godt mod stress, og med den dårlige enenomsorgskapacitet jeg lagde for dagen, blev det til at så måtte dobbelt så meget motion være dobbelt så godt. Med det skæve bækken jeg slæber rundt på, så skulle det jo gå galt - og ganske rigtigt, efter ca 14 dage med mange timers hård træning flere gange om dagen, så sagde bækkenet fra - og jeg blev lagt ned, helt bogstaveligt. Min meget kloge læge mente nok at det var det bedste der kunne ske, for så var jeg jo ligesom nødt til at ligge der - og så kunne det jo være at jeg gennem refleksion kunne komme frem til at jeg havde behandlet mig selv umenneskeligt.
3-4 måneders sygemelding, og så starte langsomt op. Det lyder jo forjættende, men jeg fandt aldrig helt ud af hvilke arbejdsopgaver jeg så ikke skulle lave. Så det tog ikke så lang tid, før jeg alligevel var på jobbet 37 timer om ugen. Dog med stor opmærksomhed på at strukturere min dagligdag godt, og ikke arbejde mere end 37 timer. Nu er det bare sådan at når man er leder så kommer der altid noget uforudset, som ikke lige var med i den meget strukturerede planlægning jeg havde lavet! Så hen over sommeren har jeg kunnet mærke at stress-symptomerne er begyndt at vise sig igen. Jeg talte med min leder, og han opfordrede til en sygemelding igen, men jeg kunne ikke se hvad det skulle gøre godt for, det havde jeg jo ligesom prøvet. Jeg er såmænd ganske god til at gå hjemme og være syg, problemet var at få startet på arbejde igen. Dette medførte så den svære beslutning at jeg, ligenu, ikke er istand til at bestride et lederjob uden at blive syg af det, derfor har jeg sagt op. Og så er det at jeg nu går og føler stor sorg over at skulle forlade et arbejdsområde som jeg er helt vild med. Jeg elsker at "træde nye stier", coache medarbjedere, få økonomien til at hænge sammen, og al den daglige kontakt med beboerne. Men måske kan jeg igen engang blive leder - måske bliver jeg lidt mere hårdfør med tiden, jeg håber. Indtil da vil jeg nyde at være udviklingssygeplejerske, og så holde fri når jeg kører hjem.
Så derfor har mine strikketing den seneste tid været simple sager, som jeg kunne strikke selvom koncentrationen har været noget ringe.
3 par strømper til Mike, Jan og strik til hjemløse. Sidstnævnte skal også have de to huer.
Nu håber jeg så at det går mod lysere tider - og lysten både til livet og mere kompliceret strikketøj vil indfinde sig, og det må godt være snart.

mandag den 23. august 2010

3 X fødselsdag

Søndag var vi til tredobblet fødselsdagsfest. Cille bliver 5, Jannik er fyldt 3, og deres mor har fyldt år. Dejlig dag sammen med mange dejlige mennesker. Vi belv beværtet efter alle kunstens regler med chokoladeboller, lagkage og senere pølsehorn for bare at nævne nogen af herlighederne. Det var så også her jeg skulle af med et par strikkede gaver. Til Cille var det "tøsevest" fra Duddelutte i Holstgarn, og til Jannik en vest over "Teitur" fra Rasmille, med eget bildesign også i Holstgarn. Nederst ses begge veste - men her til højre ses et forsøg - noget jeg aldrig har prøvet før, men som er lidt smart. Strikkehæftning, så garnet ikke springer mere end højst tre masker, selvom der i møsteret var op til ni masker - det er sørme smart. Det minimere risikoen for at de små fingre, eller andet, får fat i tråden. Det er sikkert kendt for alle i blogland - men for mig var det ren åbenbaring - og ideen kom da jeg havde set denne side.
Håber at alle derude må få en god uge.

søndag den 15. august 2010

En helt fantastisk dag

Jeg har brugt det meste af en lørdag sammen med min strikkeklub - og hvilken dag. Vi startede hos Karen til rundstykker kl. 9. Snakken gik fra første færd - og vi var glade og spændte. Det var første "studietur" vi har arrangeret - og nok ikke den sidste. Alle fem ind i AnneGrethes bil og så gik turen sydover. Målet var Gårdbutikken Katrinelund. Et meget dejligt sted  og hvor er det egentligt heldigt at det ligger så langt væk ;-)
Der var ikke nogen af os der manglede garn, eller opskrifter elller noget som hlest andet, men efter en times gramsen var poserne alligevel fyldte.
Karen som ikke længere selv kan strikke, fik købt noget garn så vi andre kan strikke for hende. Bare fordi man ikke kan selv skal man ikke snydes for hjemmestrik. Det er vist devisen i gruppen, så alle strikker for Karen - og det går fint.
Da vi havde brugt alle vores spareskillinger kørte vi til Vrads og her fik en en helt fantastisk frokost. Lokalerne er så hyggelige og maden var helt forrygende.
Mit kamera lå, som altid, godt og trygt hjemme på komoden - men I må forsstille jer 5 dejlige kvinder med røde kinder af begejstring over dejligt garn - fornem betjening, dejligt mad og så lige en øl eller rødvin alt efter smag. Jo - disse fem kvinder var tæt på at være "rigtigt lykkelige".
Vel hjemme igen blev der taget et billede af mihn fangst - som også lidt er Karens fangst.

torsdag den 12. august 2010

Lidt Geilsk

Så fik jeg købt noget af det dejlige tykke uldgarn fra Bente Geil, og jeg var så heldig at hun fik det sat endnu længere ned før jeg fik købt ;-) 10 kr pr nøgle - det er da billigt. Jeg har tidligere strikket "Rundt regnet" af dette garn, det er en meget varm og dejlig vest. Når jeg nu var på handel hos hende, så skulle der også lige en opskrift med på  "Skumfidus". Jeg fulgte jo den ene tilblivelse efter den anden her i blogland sidste vinter - så nu må jeg se at få det lært. Jeg finder nok nogen der kan bruge en.
Der er blevet strikket endnu et par sokker - de er også lidt Geilsk inspireret - jeg har bare strikket efter hvad jeg synes der ligner - og strømperne er godkendt af yngste.
Sidst, men ikke mindst, strikker jeg på hemligheder, et lille udsnit ses her neden under - det eneste jeg vil fortælle er at det er til en dreng !

søndag den 1. august 2010

Alba raglantop

Så blev min sommerbluse færdig, det er en Alba raglantop, opskrift og garn købt her. Garnet er dejligt blødt at strikke med, selvom jeg aldrig bliver rigtig glad for at strikke i ren bomuld. Det hjælper lidt at det er øko bomuld - så er samvittigheden da lidt bedre. Farven er meget grøn, og jeg er vild med den - derudover klæder den mig godt, og det er jo ikke at kimse af. Jeg har ændret lidt i opskriften. Der skulle være strikket omvendt ret fra ærmegab og nedad, men min facon bedres ikke af at der kommer en streg lige hen over brystet. Ligeledes har jeg ændret  ærmerne lidt - jeg bryder mig ikke om at de slutter for tæt, det har en tendens til at fremhæve mormorarme! Jeg er helt vild med kraven og raglanudtagningen.
Næste projekt - tjah - der er jo gang i lidt; strømper, et sjal, en trøje og endnu en sommertop. Øvelsen går vist mest på ikke at starte mere op, men færdiggøre noget af det jeg har i gang.