fredag den 16. marts 2012

No.8

No.8 er færdig, og brugt mange gange. Uden at være at   alt for højtravende, så vil jeg udnævne den til yndlingstrøjen i overgangstiden mellem vinter og forår. Den er så dejlig at have på, let og luftig, og varmer alligevel de helt rigtige steder. 
Opskriften er lige i øjet, og jeg har fulgt den til punkt og prikke. Den er lidt genial, fordi den har lange tætsiddende manchetter. Således har den ikke den skavank som mange trøjer med flagermusærmer, nemlig at de ender i maden. Jeg brugte Cascade 220 Heathers 
farve 8012, noget garn der blev indkøbt engang hvor det bedre kunne betale sig (host) at købe lidt ekstra i stedet for at betale porto. Det er noget meget dejligt garn at strikke i, og det er meget formfast efter vask. Farven er måske ikke moderne, men den er dejlig, og passer så fint til de flotte farver der begynder at indfinde sig på hylderne.
Opskriften er fra No.1.,no.2.,no.3.,.....
og det er Ann Hentze der har designet. 
Jeg er fortsat i gang med at strikke fra lageret, for der er planer om en powergarnshoppingtur i strikkeklubben, og det kunne være dejligt at gøre et lille indhug i det jeg har først.
Det næste billede viser en sød lille ting jeg fandt i den lokale genbrugs. En rød Bjørn Wiinblad ting, fra Nymølle. Den søde dame der stod ved kassen mente godt nok ikke at "såen bette kråk" kunne koste 25 kr. så jeg fik den for 20 - og skyndte mig ud af butikken før hun fortrød. Den passer så godt ind i vores hjem, hvor der gerne må være et tvist af rødt både her og der. 
Med vintergækker og erantis er den bedårende, og den vil blive brugt meget, det ved jeg. Sidste billede er endnu et skud af mig i min dejlige No.8




 

lørdag den 3. marts 2012

2 gange Mor Aase

Der bliver desværre strikket en del her på matriklen - ikke fordi jeg er ked af at strikke, slet ikke, men fordi jeg lige nu ikke kan så meget andet. Stik mod alle mine løfter til mig selv, og andre, er jeg igen gået ned med stress, denne gang med en depression oven i hatten. ØV.
Jeg forsøger så at glæde mig over at jeg trods alt kan få noget godt ud af det i form af noget dejligt strik, både til mig selv og andre.
Denne bodyvarmer er strikket til Karen fra strikkeklubben, og den er strikket i noget "hjemmehjælpervenligt" garn. Historien er at Karen har hjælp til alt, og hun har desværre måttet sige farvel til flere hjemmestrikkede trøjer fordi de blev vasket forkert. Den stående replik er derfor, at når vi strikker til Karen, så skal det være "hjemmehjælpervenligt". Dette skal ikke forståes som en kritik af sosuerne i kommunen - slet ikke - de er kanondygtige, men de har bare ikke tiden til at gå og kæle om hjemmestrik. Derfor var jeg glad da jeg fandt Mor Aase garnet fra SandnessGarn. 80 % uld og 20 % nylon, maskinvaskbart ved 40 grader. Opskriften er fra Strikkemagasin 01 - 2011, og den holder Karen dejlig varm.
Det næste blev så en trøje til mig selv. Mor Aase garnet blev valgt igen, da jeg gerne ville have en arbejdstrøje,og da det ikke er violer alt det jeg rører ved på jobbet, så er det vigtigt at det kan vaskes i maskine - og helst lidt højere end 30 grader. Mønsteret blev fundet i et tillæg til Hendes Verden nr. 33 - 2011. Strikket i en størrelse M, og det er sørme mange år siden jeg kunne være i denne størrelse, men et vægttab på 13 kilo kan jo ses. Da trøjen var færdig og jeg fandt træknapper frem, så var den bare for kedelig. Jeg tog bilen og kørte til bettekun hvor Mette hjalp mig med farveklatter  - og vupti - så var det blevet en glad trøje.

tirsdag den 21. februar 2012

Paula

For snart meget længe siden vandt jeg en giveaway ved Kreativiteter, det viste sig ved fremsendelsen at hun havde allieret sig med Garnkisten. Jeg vandt 300 g 123SilkTweed, og jeg har mange gange haft fat i garnet, haft lyst til at udnytte det lidt rustikke look. Pludselig gik det op for mig at Paula var som skabt for dette garn, især "med vrangen ud". Som tænkt så gjort, og den blev hurtigt færdig, dog kun med to mønsterrapporter. Jeg vaskede og tog den på - og lignede døden fra Lübeck. Denne farve kan jeg bare ikke bruge, men heldigvis er det Jans ældstes yndlingsfarve, så hun fik den.
Paula er fra Mere feminin strik af Lene Holme Samsøe. Opskriften er ikke fulgt helt, for jeg kom til at tage ud for mange gange, (spændende fodboldkamp), og så kompenserede jeg ved kun at strikke to mønsterrapporter, for at være sikker på at garnet slog til. Den er helt sikkert et hit, det er garnet også - bare ikke til mig i den farve!
 Der er også strikket strømper, både et par til yngste barnebarn, dem nåede jeg ikke at få et billede af før de forlod matriklen, men de var blå efter ønske fra ham.
Så har Jan også fået endnu et par. Denne gang i ensfarvet Opal, købt i en restepakke fra Markno, da hun solgte ud af strømpegarn. Denne lidt kedelige farve kaldte på noget mønster, så det blev til et  tillempet parketmønster.

fredag den 3. februar 2012

Sjaler

Så blev mit halve Inka rige færdigt, og det er så lækkert, så blødt og egentlig også meget pænt. Opskrifter fra Markno er nemme at gå til, men måske ikke så spændende og nyskabende. Men pyt, for i dette tilfælde er det garnet der gør hele forskellen, det må være sådan det føles at blive rørt af en engel! 
Hvis jeg engang skal strikke til en baby, så vil dette garn være førstevalget - et rent produkt, som er så blødt, og jeg vaskede det i vaskemaskinen på uldprogram uden problemer.TADAAA.

Jeg har været ved at rydde op i mine garngemmer - og så mødte jeg endnu engang resterne af to vendestriksjakker, noget Kauni i dejlige farver. Med udsigt til flere håndboldkampe blev der slået op til et helt enkelt flæsesjal, og vupti, varme farver til min hals i restegarn, ren Win-win.

tirsdag den 31. januar 2012

Trøje med fletmønster

Så blev trøjen med fletmønster færdig strikket, og monteret. Uh, hvor jeg synes at det er svært at få sømmen pæn i sådan noget tykt strik. Det blev bestemt OK, og yngste hoppede i trøjen, og tog den kun af for at sove, så den blev godkendt.
Opskrift fundet i Strikke Magasin nr. 11 - 2011, og den er skrevet af Lene Holme Samsøe. Opskriften går egentlig kun til str. 14 år, men med nogle ekstra masker i omkredsen, så blev den rigtig god til min høje slanke datter, - også selvom hun er nogle dage over 14. 
Den er strikket i Àlafoss Lopi, på pind 5½ og 6. Garnet er OK til en trøje til at have udenpå, men egner sig ikke til at have ind på kroppen, med mindre man er meget hårdhudet, da det er noget krads. Men det ser ud som om fårene har det godt på Island, der var i hvert fald meget halm i garnet.
Billederne er lidt mørke, men det var snevejr, det give dog t fint  indtryk af en god lang og åben "cardigantrøje".
Der blev også tilsat lidt "bling", set  her, og købt af samme.
Jeg har også fået strikket et par sokker, jeg har nemlig meldt mig  til en sokkeKAL, - strik et par sokker i hver måned i 2012 og vis dem på webstrik. Det kan måske få mit sokkestrik lidt op i gear igen. Jan mener at han mangler - men det først par var nu bare til mig  selv.

tirsdag den 3. januar 2012

Status ?

Her på årets 3. dag skulle jeg måske gøre status over 2011, men det vil jeg ikke. Kun sige at også 2011 bød på dejlige strikkeoplevelser, dejligt garn, skønne garn butikker og dejligt færdigt strik, som bliver brugt flittigt rundt omkring.
Mellem jul og nytår var der en dejlig ro og fred her på matriklen, bare rolige besøg af yngste og ældste. Det gav god anledning til at starte gode sager op, så der igen er ting at vælge i mellem i strikkekurven. Sådan har jeg det bedst. Det første er "Valket tørklæde" af Charlotte Tøndering. Strikket i en tråd Tvinni Tveed og 1 tråd Ito Asa. Asa tråden er hård ved fingrene, så der bliver ikke strikket så mange pinde ad gangen, men jeg glæder mig til den er færdig. Jeg har nemlig set en der var færdig, godt nok i sort og grå, men den var så smuk. Det næste der er startet op er en trøje med fletmønster til yngste. Hun havde egentlig bestilt en mohair trøje, men det kunne jeg ikke få til at fungere, derfor var hun nødt til at vælge om. Den er fra Strikkemagasin nr. 11 - 2011. Opskriften sagde Fritidsgarn, men med ukendte vaskemaskiner på kollegier, og med Fritidsgarnets lyst til at filte, så blev det fravalgt. Vi valgte i stedet Alafoss Lopi, og det tegner godt.
Det sidste der blev startet op er et Det halve inkarige. Det er strikket i det blødeste, dejligste garn, og jeg glæder mig til at svøbe det om min hals når vi skal ud på stadions før foråret får fat.
Måske bliver 2012 året hvor jeg strikker mest der skal blive her på matriklen - måske?
Jeg drømmer om at blive færdig med Vandløb til Jan, og at strikke en trøje der hedder cirkler, i dobbeltstrik. Derudover vil jeg strikke det jeg har lyst til, og meget af det, for strik er blevet det der gør at jeg kan holde stressen nede - den er ikke væk, stikker sit grimme hoved frem ind i mellem, men strikkepindene er mit våben.
Må 2012 blive et godt år for os alle. 

mandag den 26. december 2011

Julegaver 2011

På sådan en dejlig 2. juledag bliver der tid til at lave et indlæg på bloggen. Den lever et lidt stille liv, men det skyldes både at der ikke var så meget at vise frem, og så den kendsgerning at det er svært at nå alting.
Der blev strikket lidt til julegaver, og modsat hvad reklamebranchen forsøger at bilde os ind, så falder bløde pakker på et godt sted i min familie. Først to gaver som skulle sendes ud i verden - eller i hvert fald til Østjylland. Strømper til en svigersøn, og grydelapper til en anden. Grydelapper strikket i Fritidsgarn, filtet lidt så de blev lækre og tætte. Strømpegarnet var fra lageret, sandsynligvis købt hos Markno.
 Der blev strikket halsrør til nogen af de voksne piger. 
Til venstre ses først et grovere et, strikket i Chunky fra Hjertegarn. Et meget lækkert garn i 98 % babyalpaka og 2 % nylon. Det er ligesom en række luftmasker der skal strikkes med, det er meget elastisk og lækkert blødt, og så vejer det næsten ingenting. En god oplevelse at strikke med - og det færdige resultat var så lækkert og blødt, med tryk på et langt ø.
Det andet halsrør strikket i Rustic fra Hjertegarn. Her er indholdet 83 % babyalpaka og 17 % nylon. Dette garn er noget tyndere, endnu mere elastisk og også her er det færdige reslutat meget lækkert og blødt. Pulsvarmerne er også strikket i Rustic. Alle tre opskrifter fundet i Kreativ Strik, forskellige numre.
Der blev også strikket et halsrør i Navia Trio, dobbelt garn - og i mønsteret fra Stockholm Scarf, og et par pulsvarmere i samme mønster, men i enkelt tråd. dette sæt blev desværre ikke foreviget i mit kamera, da tiden blev lidt knap tæt på jul, da det var min lod at arbejde både d. 23. og d. 24. i dagvagt. 
Sidste strikkede julegave fra min hånd i år var en ottekantet poncho.
Den er designet af Lene Trojel Bertelsen, købt ved Uldbutikken, Haderup (jeg kan ikke finde et link !).  Opskriften er meget let at følge, så det gjorde jeg - ingen svinkeærinder overhovedet. Garnet er  Gotlandsk Pelsuld, lidt hårdt ved fingrene at strikke i, men dejligt formfast når det er vasket. 
Ældste havde selv bestilt denne poncho, så mon ikke den falder i god jord, jeg synes faktisk at den er ret flot i al sin enkelhed.
Nu vil jeg vende tilbage til familien og nyde min fridag i fulde drag, og ønske alle der læser med her et godt og lykkebringende nytår. Må den forme sig med mange glæder, med gode oplevelser og megen strik.