mandag den 11. juli 2011

Det smitter ........

Når man nu er rigtig glad for hjemmestrikkede ting, og når man synes at ens mor strikker til (for) mange andre, ja så er der jo kun én ting at gøre - få det lært selv.
Det er så hvad hun har gjort, min den mellemste. Hun startede med at strikke strømper - og efter et enkelt mislykket forsøg, hvor hun strikkede indeni - ja så er det gået slag i slag siden.
Nu er hun ved at udvikle sig til en habil strikker, og så er det jo nemt at blive smittet af blogfeberen. Her er den så, mellemstes strikkeblog.

fredag den 8. juli 2011

Trøje i Dansk Pelsuld

Så kom dagen for fremvisning af trøjen strikket af dansk pelsuld. Jeg er rigtig glad for den, synes at det er en skøn farve. Jeg er også glad for den, fordi det er første gang jeg rigtig lykkes med at ændre på en opskrift, og så få en brugbar trøje ud af anstrengelserne. Mønsteret er herfra, og ændringerne består dels i at trøjen er blevet lidt længere, men også at det er blevet til en lukket trøje. Det falder bedst i tråd med det som Jans yngste datter bruger - og hun var modtageren af denne trøje. Hun fik den igår, på sin 30 års fødselsdag - den passer hende godt, og hun så ud til at kunne lide den. 
Mønsteret var let at følge, det eneste der var ved at drille meg noget var opsamling af masker til den rouleau der kanter bærestykket. Hvis man ikke føler der samme række i opsamlingerne trækker det skævt, tro mig - jeg har prøvet. Men da først den var strikket, så var det bare sjovt.
Det er første gang jeg strikker en trøje i Dansk Pelsuld, og sikkert ikke sidste. Det er så flot i den måde farverne changerer, men det egner sig bestemt bedst til overtøj, - jeg ville ikke bryde mig om at have det direkte på kroppen. Efter vask falder det flot, og alligevel med et hold der gør at det virker fast og godt, ikke spor slasket. Alt i alt en succés.
Knapperne som jeg fandt på Rosenlund Gårdbutik er så flotte, og er lige i øjet til denne trøje. Margrethe Sejersen som huserer derude er rigtig god til at vejlede, og det er så dejligt at møde et menneske som virkelig brænder for det hun laver.
Siden sidst har jeg også fået min gave i Garn og The byttet. Jeg fik en pakke helt fra Finland, og nedenunder kan I se hvad Katarina sendte til mig. Hun har selvfølgelig også en blog;  inaknits.blogspot.com, og det er jo noget af det der er sjovt - se nogle blogs derude som jeg ellers ikke lige ville komme forbi. Utroligt så meget der bliver kreeret rundt omkring - og inspirationen er god for mig.
Min gave blev også vel modtaget her; birgittavavare.blogspot.com

torsdag den 23. juni 2011

Langarmet 12 årig

Så bliver Genser Nr 20 præsenteret, selvom den var for lille. Dvs den passer lide præcis nu, men sådan en 12 årig vokser jo noget ujævnt, og lige nu er hans arme bare så lange, og det havde jeg ikke lige fået tænkt ind i trøjen.
Den bliver så bare lagt lidt til side, der er flere drenge i familien.
Mønsteret er et Mandarin Petit fra sandness Garn. Jeg kan ikke lige finde ud af hvilket hæfte det hører hjemme i, da jeg kun fik kopi af opskriften. Garnet er købt i Odense hos tanterne. Mønsteret er rigtigt fint, nemt at strikke, men jeg måtte starte mønsteret op 3 gange, og først da der kom 22 maskemarkører på gik jeg styr på det. Aner ikke hvorfor det skulle drille så meget, men da først mønsteret sad, så gik det fint. Trøjen er strikket i ren bomuld, og det er jeg som tidligere skrevet, ikke så vild med at strikke i. Halsaflukningen skulle bare lukkes af i ren ret, men jeg frygtede at det ville blive for stamt, så jeg valgte at bruge en elastisk aflukning, som jeg har "lært " her.
Trøjen var som sagt for lille, men blev ellers godkendt lige på stedet, såden en ville han gerne have. Derfor gik der bud til Rasmilla efter noget yndlingsgarn i marineblå og råhvid. Så bliver samme trøje strikket på en pind større, og med dobbelt garn. Den bliver rarere at strikke, og større, så han kan bruge den lidt ængere - en win-win situation.
På strikkepindene findes nu en Lilly med bløde blade, i et lækkert babyalpaca-bomulds garn.
Raya er gemt lidt væk, da den kommende ejer meldte sin ankomst til matriklen, og hun behøver jo ikke at se den før den er færdig - vel ? Men den er stadig sjov at strikke, og den bliver lækker for alle pengene.
Jeg har været på posthuset med en pakke, jeg deltager i en garn og the bytteleg, og jeg skulle sende gaven til Sverige. Jeg synes at det er så hyggeligt at få gaver, også at gå og finde det der skal sendes. Økonomisk er det nok en temmelig dårlig forretning, men alt skal heldigvis ikke gøres op i penge. Til sidst endnu et billede af Nr 20. Jeg ved godt at det ikke betyder så meget, men det er nu hyggeligere at strikke noget med et rigtigt navn istedetfor et nummer !

onsdag den 15. juni 2011

Ahhh - hyldeblomstdrik

Endnu en dejlig hverdagsfridag blev brugt til at færdiggøre hyldeblomsdrikken. Blomsterskærmene blev indsamlet i lørdags sammen med mellemste, som har været på miniafslapningsferie. Vi gik derud hvor blomsterne er fri for trafikstøv, og når man bor helt herude hvor vi bor, så skal man ikke gå så langt. Eneste forhindring var store brændenælder som vist så det som deres fornemmeste pligt at brænde alle som tænke sig at stjæle nogle få (ca. 50) hyldeblomsklaser. Opskriften er fundet hos Lone Landmand, og nu er den prøvesmagt, og godkendt. Jeg brugte en ½del appelsiner istedet for udelukkende citroner - bare fordi jeg havde det. Det gjorde det nu ikke ringere.
På strikkefronten meldes bomuldstrøjen færdigstrikket, monteret og vasket. Nu ligger den bare og venter på at flytte ind hos rette ejermand, og så kommer der billeder her på kanalen. Det samme gælder en kort uldtrøje. Så nu strikker jeg igen blødt og dejligt. På pindene er Raya, fra Mere feminin strik. Den bliver her strikket i SoftWoolSilk fra Gepard. Lækkert garn, og sjov opskrift, hvor det handler om at have tungen lige i munden i mønsterrapporterne, men ellers er en masse omvendt glat - lige til fodbold i fjerneren.
Sidste billede er bare fra haven, der er så dejligt derude i solskin.

onsdag den 1. juni 2011

Sommerstrik

Jeg har haft en fridag i dag - og det var da en rigtig god dag at have fri, lækkert vejr, næsten vindstille i vores lukkede have.
Guldregnen blomstrer så smukt at jeg bliver ganske stum, og det er med at nyde for det varer så kort.
De næste to dage skal vi til fest, to 60 års fødselsdage, så bliver det sikkert helt rart at kunne tage på arbejde på lørdag!
Om jeg strikker - joe - det gør jeg da. men jeg strikker i ren bomuld, og det er jeg
egentlig ikke særlig vild med. Jeg er vild med strikketøjet når det er færdigt, men det er så uelastisk at strikke i, og det bryder jeg mig ikke så godt om.
Men når jeg kan sidde i solen og nyde fuglenes kvidren, så gider jeg godt - også ren bomuld. Jeg er igang med sidste ærme, og da det er en barnetrøje (str 12 år), så må det vel få ende snart.
For nu at være sikker på at den bliver færdig har jeg pålagt mig selv at det er helt forbudt at starte andet strikketøj op, før denne trøje er færdig - suk - og det overholder jeg.
Til sidst endnu et billede af det flotte træ, denne gang fra den anden side, bare for afvekslingens skyld.
God Kr. himmelfartsdag til alle derude i blogland.

søndag den 15. maj 2011

En trøje til ældste

Så er jeg blevet færdig med bluse/jakke med kort ærme af Lene Petersen. Den er strikket i Indiecita fra Filcolana, og er 100 % alpaca fleece. Det er så lækkert blødt at man få lyst til at have det mod kinden hele tiden.
Opskrift og garn er købt her, og jeg har ændret en del i opskriften. Bl.a har jeg afsluttet rygstykket med hestetømmeaflukning, fordi jeg syntes at det var bedre end at strikke en belægning fra forstykket om om i nakken. Jeg har også strikket ærmerne direkte på, på den måde slipper jeg for at skulle sy ærmerne på, hvilket jeg sjældent lykkes så godt med.
Billedet til venstre skulle vise den fine nakke, det er blevet lidt utydeligt, men det blev ikke bedre.
Ældste fik trøjen lørdag, en dag efter hendes fødselsdag -  og hun så ud til at den godt kunne bruges.
Hun blev yderligere begavet med en sommerkjole, og en bagebog.
Dagene går - og jeg går med - jeg venter stadig på det helt store energiboost af den kommende sommer.

onsdag den 4. maj 2011

På tide at sige tak

Nu er det da vist på tide at jeg får sagt pænt tak for alle de gode gave der er strømmet ind på min matrikel.
I "Operation Påskeglad" kom der en stor pakke. Den kom fra Ester, der er bestyrer på bloggen http://www.ildkat.dk/.
Tusind tak Ester, sikken en flot påskegave. Der var det fineste broderede kort, påskeæg i rede, skumfiduser, servietter og frø til haven. Så smukt og dejligt. Tak for det.
Når man læser om "Operation Påskeglad", så er der ingen tvivl om at vi er mange der bliver påskeglade, og smukke, sjove og lækre gaver skifter hænder, desværre er der også hvergang nogen der står tilbage med en lang næse, og det er lidt træls. Forhåbentlig kører legen igen til næste Påske.
Den anden pakke der landede her hos mig var fra Citronmoster, hvor jeg vandt i en giveaway. Jeg vandt nogle meget smukke maskemarkører, og vupti, så havde den dejlige kvinde lige lagt en rækkemarkør med.
Tusind tusind tak for dem, de vil blive brugt flittigt. Det er noget underligt noget, for et par år siden gik det fint med en garnstump til at markerer omgange, ud- og indtagninger - nu går det ikke uden lækkerier lavet af perler der skinner og lyser op!
Om jeg strikker - joe, det gør jeg, og bunken som venter på "Tante Montering" er støt stigende. (Suk, og jeg bliver aldrig klogere.)