søndag den 13. maj 2012

Smuthuller

Som tiden dog går. Her kommer lidt dokumentation af at jeg faktisk er i live, og at der stadig strikkes.
Der er strikket to smuthuller, strikket i originalgarnet, købt i Rosenlund Gårdbutik. De er strikket for AnnaGrethe fra strikkeklubben, da hun er så heldig at være farmor til tvillinger. Hun synes at det er svært at nå at strikke alt det hun gerne vil, fordi alt skal laves i to udgaver. Smuthuller er sjove at strikke, og på vanlig Geilsk vis, så skal man bare strikke det der står, så bliver det godt. Eneste anke er at de er helt ens for og bag. Jeg kan godt lide at trøjer er lidt højere bag, men vi klarede det ved at sy lidt "bling" i nakken, og så strække dem lidt når de bliver vasket. Hvis jeg skal strikke flere, bliver der ikke lavet huller på ryggen, men det er jo bare en detalje. Fakta er at det er et par sjove trøjer.
 Jeg har også selv fået en ny trøje, en rigtig sommersag, let og lun. Det er en Drops opskrift , og jeg er så vild med den. Den er enkel, og alligevel flot, og så er den så dejlig at have på. Garnet blev købt på udsalg i den lokale, og er et 2 trådet kidmohair garn, for at få strikkefastheden til at passe blev der lagt 2 tråde tynd kidmohair fra Garnudsalg til. Så var den lige i øjet, og den er hurtigt blevet en yndlings.
Siden sidst har vi været en tur i Sydspanien, for at finde noget varme, slappe af og nyde livet. For os betyder det også at vi gerne ser en fodboldkamp, således også denne gang. Sidste billede er at fruen herself i yndlingstrøjen på Malaga stadion.

torsdag den 12. april 2012

Pind 2 og 2½

På min tur igennem lagergarnet kom jeg igen forbi noget 100 % mercericeret ægyptisk Isager bomuld, i en lækker brændt orange farve. Jeg er ikke vild med at strikke i ren bomuld, men dette garn er så flot, st det bare skulle bruges. Jeg fandt en opskrift i et tillæg til Hendes Verden Nr 33-2008; Klassisk vintage strik. Så frem med pind 2 og 2½, de er godt nok meget tynde! Men blusen er blevet meget flot, og jeg er tilfreds. Opskriften var let at følge, eneste anke var, at det er en dårlig beskrivelse af hvordan belægningerne skal monteres. Jeg skulle heldigvis mødes med strikkeklubben i går, og der er altid hjælp at få. Jeg er særlig vil med halsudskæringen, som ses herunder.
Jeg har også fået strikket en "overgangstrøje, I ved sådan til tiden hvor temperaturen svinger op og ned (vist mest ned lige nu). Den er strikket i det gamle Geilsk Tyk Uld, noget garn jeg er meget glad for, og heldigvis fik hamstret en del af da det udgik af sortimentet.
Opskriften er fra Drops, og den er meget dejlig og luftig, og alligevel varm nok til at gøre det ud for en "overgangsting". Dette var også lagergarn, så det svinder da lidt i det, uden at det er en kvalitet i sig selv. Jeg elsker at gå og flytte rundt på garnet, og drømme om hvad jeg skal lave. Nogen gange bliver garn købt med et bestemt mønster for øje, men andre 

 
gange bliver garnet købt fordi det har en dejlig farve, eller et højt 
lækkerhedstal, og så viser det sig hen ad vejen hvad det skal 
blive til. Det sidste projekt der er blevet færdig i denne omgang 
er en lille taske til alle de små dimser og ledninger der skal med den bærbare pc. 
Den blev strikket i Pelsuld, og vasket/valket. I sat nogle 
gamle læderknapper jeg har fundet på et loppemarked - 
og vupti så er den færdig. Nem lille sag, men meget vellykket.
Næste ting på pindene er No.4, den glæder jeg mig til at strikke, ikke så mange dikkedarer - bare der ud af på pind 3.
Til sidst vil jeg sige at selvom der er stille i lange perioder her på kanalen, så læser jeg rundt i blogland næsten hver dag - og det sker da også at jeg får smidt en kommentar, men oftest er jeg bare glad over al den inspiration der findes.



fredag den 16. marts 2012

No.8

No.8 er færdig, og brugt mange gange. Uden at være at   alt for højtravende, så vil jeg udnævne den til yndlingstrøjen i overgangstiden mellem vinter og forår. Den er så dejlig at have på, let og luftig, og varmer alligevel de helt rigtige steder. 
Opskriften er lige i øjet, og jeg har fulgt den til punkt og prikke. Den er lidt genial, fordi den har lange tætsiddende manchetter. Således har den ikke den skavank som mange trøjer med flagermusærmer, nemlig at de ender i maden. Jeg brugte Cascade 220 Heathers 
farve 8012, noget garn der blev indkøbt engang hvor det bedre kunne betale sig (host) at købe lidt ekstra i stedet for at betale porto. Det er noget meget dejligt garn at strikke i, og det er meget formfast efter vask. Farven er måske ikke moderne, men den er dejlig, og passer så fint til de flotte farver der begynder at indfinde sig på hylderne.
Opskriften er fra No.1.,no.2.,no.3.,.....
og det er Ann Hentze der har designet. 
Jeg er fortsat i gang med at strikke fra lageret, for der er planer om en powergarnshoppingtur i strikkeklubben, og det kunne være dejligt at gøre et lille indhug i det jeg har først.
Det næste billede viser en sød lille ting jeg fandt i den lokale genbrugs. En rød Bjørn Wiinblad ting, fra Nymølle. Den søde dame der stod ved kassen mente godt nok ikke at "såen bette kråk" kunne koste 25 kr. så jeg fik den for 20 - og skyndte mig ud af butikken før hun fortrød. Den passer så godt ind i vores hjem, hvor der gerne må være et tvist af rødt både her og der. 
Med vintergækker og erantis er den bedårende, og den vil blive brugt meget, det ved jeg. Sidste billede er endnu et skud af mig i min dejlige No.8




 

lørdag den 3. marts 2012

2 gange Mor Aase

Der bliver desværre strikket en del her på matriklen - ikke fordi jeg er ked af at strikke, slet ikke, men fordi jeg lige nu ikke kan så meget andet. Stik mod alle mine løfter til mig selv, og andre, er jeg igen gået ned med stress, denne gang med en depression oven i hatten. ØV.
Jeg forsøger så at glæde mig over at jeg trods alt kan få noget godt ud af det i form af noget dejligt strik, både til mig selv og andre.
Denne bodyvarmer er strikket til Karen fra strikkeklubben, og den er strikket i noget "hjemmehjælpervenligt" garn. Historien er at Karen har hjælp til alt, og hun har desværre måttet sige farvel til flere hjemmestrikkede trøjer fordi de blev vasket forkert. Den stående replik er derfor, at når vi strikker til Karen, så skal det være "hjemmehjælpervenligt". Dette skal ikke forståes som en kritik af sosuerne i kommunen - slet ikke - de er kanondygtige, men de har bare ikke tiden til at gå og kæle om hjemmestrik. Derfor var jeg glad da jeg fandt Mor Aase garnet fra SandnessGarn. 80 % uld og 20 % nylon, maskinvaskbart ved 40 grader. Opskriften er fra Strikkemagasin 01 - 2011, og den holder Karen dejlig varm.
Det næste blev så en trøje til mig selv. Mor Aase garnet blev valgt igen, da jeg gerne ville have en arbejdstrøje,og da det ikke er violer alt det jeg rører ved på jobbet, så er det vigtigt at det kan vaskes i maskine - og helst lidt højere end 30 grader. Mønsteret blev fundet i et tillæg til Hendes Verden nr. 33 - 2011. Strikket i en størrelse M, og det er sørme mange år siden jeg kunne være i denne størrelse, men et vægttab på 13 kilo kan jo ses. Da trøjen var færdig og jeg fandt træknapper frem, så var den bare for kedelig. Jeg tog bilen og kørte til bettekun hvor Mette hjalp mig med farveklatter  - og vupti - så var det blevet en glad trøje.

tirsdag den 21. februar 2012

Paula

For snart meget længe siden vandt jeg en giveaway ved Kreativiteter, det viste sig ved fremsendelsen at hun havde allieret sig med Garnkisten. Jeg vandt 300 g 123SilkTweed, og jeg har mange gange haft fat i garnet, haft lyst til at udnytte det lidt rustikke look. Pludselig gik det op for mig at Paula var som skabt for dette garn, især "med vrangen ud". Som tænkt så gjort, og den blev hurtigt færdig, dog kun med to mønsterrapporter. Jeg vaskede og tog den på - og lignede døden fra Lübeck. Denne farve kan jeg bare ikke bruge, men heldigvis er det Jans ældstes yndlingsfarve, så hun fik den.
Paula er fra Mere feminin strik af Lene Holme Samsøe. Opskriften er ikke fulgt helt, for jeg kom til at tage ud for mange gange, (spændende fodboldkamp), og så kompenserede jeg ved kun at strikke to mønsterrapporter, for at være sikker på at garnet slog til. Den er helt sikkert et hit, det er garnet også - bare ikke til mig i den farve!
 Der er også strikket strømper, både et par til yngste barnebarn, dem nåede jeg ikke at få et billede af før de forlod matriklen, men de var blå efter ønske fra ham.
Så har Jan også fået endnu et par. Denne gang i ensfarvet Opal, købt i en restepakke fra Markno, da hun solgte ud af strømpegarn. Denne lidt kedelige farve kaldte på noget mønster, så det blev til et  tillempet parketmønster.

fredag den 3. februar 2012

Sjaler

Så blev mit halve Inka rige færdigt, og det er så lækkert, så blødt og egentlig også meget pænt. Opskrifter fra Markno er nemme at gå til, men måske ikke så spændende og nyskabende. Men pyt, for i dette tilfælde er det garnet der gør hele forskellen, det må være sådan det føles at blive rørt af en engel! 
Hvis jeg engang skal strikke til en baby, så vil dette garn være førstevalget - et rent produkt, som er så blødt, og jeg vaskede det i vaskemaskinen på uldprogram uden problemer.TADAAA.

Jeg har været ved at rydde op i mine garngemmer - og så mødte jeg endnu engang resterne af to vendestriksjakker, noget Kauni i dejlige farver. Med udsigt til flere håndboldkampe blev der slået op til et helt enkelt flæsesjal, og vupti, varme farver til min hals i restegarn, ren Win-win.

tirsdag den 31. januar 2012

Trøje med fletmønster

Så blev trøjen med fletmønster færdig strikket, og monteret. Uh, hvor jeg synes at det er svært at få sømmen pæn i sådan noget tykt strik. Det blev bestemt OK, og yngste hoppede i trøjen, og tog den kun af for at sove, så den blev godkendt.
Opskrift fundet i Strikke Magasin nr. 11 - 2011, og den er skrevet af Lene Holme Samsøe. Opskriften går egentlig kun til str. 14 år, men med nogle ekstra masker i omkredsen, så blev den rigtig god til min høje slanke datter, - også selvom hun er nogle dage over 14. 
Den er strikket i Àlafoss Lopi, på pind 5½ og 6. Garnet er OK til en trøje til at have udenpå, men egner sig ikke til at have ind på kroppen, med mindre man er meget hårdhudet, da det er noget krads. Men det ser ud som om fårene har det godt på Island, der var i hvert fald meget halm i garnet.
Billederne er lidt mørke, men det var snevejr, det give dog t fint  indtryk af en god lang og åben "cardigantrøje".
Der blev også tilsat lidt "bling", set  her, og købt af samme.
Jeg har også fået strikket et par sokker, jeg har nemlig meldt mig  til en sokkeKAL, - strik et par sokker i hver måned i 2012 og vis dem på webstrik. Det kan måske få mit sokkestrik lidt op i gear igen. Jan mener at han mangler - men det først par var nu bare til mig  selv.