fredag den 30. april 2010

Lidt småindkøb

Så er vi igen hjemme i Danmark, det har vi nu været siden mandag morgen kl. 5 ca. Ugen er så blevet brugt til at arbejde, forårsfest for de gamle på "mit" plejecenter, indhente underskudssøvn efter den lange køretur hjem, og ikke mindst pakke ud.
Som I kan se så fik jeg da købt lidt strikke relateret dernede, men der er godt nok meget langt mellem garnbutikker - det er åbenbart ikke in at strikke dernede. Det kan undre, for de går gerne i strikkede trøjer, og de er da dyre nok i indkøb. På et marked fandt jeg træknapper - 2 euro for alle disse knapper - det er da billigt! På et andet marked for unikating fik jeg to brocher - dem kunne jeg bare slet ikke stå for. Garnet er købt i en væveforretning, men jeg tænker nu at det skal bruges til et sjal til efteråret - så det bliver lagt på lager. Farven er ikke rigtigt gengivet - det er nærmere som en efterårsskov, grønne røde nuancer.
Ud over et shoppegen der omhandler garn, så har jeg en blød plet for tasker og æsker, så det har jeg selvfølgelig også med hjem. Denne gang blev det godt nok en stor æske, men købt på loppemarked, og tænkt til at indeholde garnrester. Tasken er købt i en FCB shop - og den er oplagt som arbejdstaske dagen efter at FCBarcelona har vundet - så forhåbentlig skal den luftes rigtig tit.

mandag den 19. april 2010

Laaaaaaaaaaaaang køretur

Vi havde bestilt billetter til flyveren fredag d. 16. april, med afgang fra Billund kl. 11.40, for at komme på ferie i Barcelona. Så da vi kom hjem fra arbejde torsdag, gik vi igang med at overveje hvilken strategi vi skulle vælge for at slippe uden om den islandske aske. Vi forsøgte at booke togbilletter hele vejen, det lykkedes ikke. Så forsøgte vi at booke flybilletter fra Frankfurt, da vi skulle mellemlande der på vejen hjem, men først ca. kl.21.30 lykkedes det at gennemføre en booking - sikkert fordi nettet var overbelastet på flybooking. Vi smed det sidste i kufferterne og drønede afsted sydpå, og lyttede til nyheder hele vejen derned. Meldingerne gik på at flytrafikken fra Frankfurt sydpå var uberørt af asken. Vi ramte lufthavnen i Frankfurt kl 7.00, og da vi kom ind stod vores afgang stadig som planlagt afgang kl. 8.05. Vi gik til gaten, en gåtur på ca 10 minutter, og da vi ankom til gaten stod der aflyst !!! Vi kiggede hinanden dybt i øjnene, tog nogle dybe indåndinger og besluttede os for at køre hele vejen. Vi var godt nok lidt trætte oven på en arbejdsdag og en køretur hele natten, men vi basluttede at skiftes til at køre med små intervaller - og så få sovet når vi ikke kørte. Kl. 23.30 tjekkede vi ind på hotellet - smed kufferterne hen i et hjørne og sov som små engelbasser hele natten. Lørdag aften var vi så på "Estadi RCD Espanyol", hvor vi så kampen mellem Espanyol og FC Barcelona på et fyldt stadion. Det var hele køreturen værd - en fantastisk stemning. Billedet øverst er beviset, på at jeg var der !
Søndag blev bl.a. brugt i operaen hvor vi så "Opera y Flamenco", helt fantastisk at se og høre, jeg har aldrig før set flamenco live - jeg er dybt imponeret.
Når Jan skal have sig en lille lur, så strikker jeg videre på Linnea, jeg huskede heldigvis at smide "hende" i kufferten.

mandag den 12. april 2010

Børnearbejde

Vi havde besøg af 2 af børnebørnene, og det var bare så hyggeligt. Vi brugte en masse tid i haven med at "vaske havemøbler", det foregår ved at jeg bærer adskillige spande vand ud på græsplænen, og så pladrer de med det på bedste vis - og ungerne hygger sig, og det gør jeg også. Efter en del tid ude, så var det lidt koldt for fingrene, så vi besluttede at gå ind til morfar. Jannik fandt straks håndstøvsugeren på sin plads, - det er vel nærmest hans yndlings-legetøj. Cille gik straks på udkik efter noget skidt, og så kaldte hun på lillebror og han kom drønende med støvsugeren. Nu håber jeg ikke at der er nogen der melder os for børnearbejde, og jeg vedgår gerne at de ikke fik en ordentlig timeløn - bare nogle rosiner. Men en herlig eftermiddag det var det. På strikkefronten hedder det Linnea fra Holst, strikket i farven Pomegranate - den bliver så smuk.


lørdag den 10. april 2010

Mønsterbluse færdig


Så blev DROPS blusen færdig - der er ikke hæftet ender og vasket endnu, men jeg tror at den bliver god. Bærestykket tog dog nogen tid at få strikket - og jeg er nødt til at erkende at det ikke går at strikke mønsterstrik når jeg ser spændende fodboldkampe. Så læringen af det er at der altid er nødt til at være et TV-strik igang, og derfor blev der indkøbt noget Muskat garn til at strikke en "ligeudadlandevejen"  ting.





Jeg har også strikket en "børnehavetrøje" fra Markno. Den er tænkt til at dumpe i kassen til Rokken - men opskriften kunne godt bruges til en drengetrøje i noget godt uldgarn - læs Supersoft i dobbeltgarn - det kunne blive en rigtig god julegave til det rette drengebarn - tror jeg.
Hav en god weekend derude i blogland. Her skal weekenden bruges til fodbold - først ude i det fri - og senere foran fjerneren.

lørdag den 3. april 2010

Stille påskedage


Vi har besøg af mellemste her i påsken, og én af de ting hun ville nå, var at lære at strikke strømper. Jeg havde indkøbt et sæt strømpepinde str 2½ og garnet kunne hun så finde i kurven med strømpegarn. Hun gik frisk til sagen, og det går faktisk rigtigt godt for hende, især når man tager i betragtning at hun ikke er en meget øvet strikker.

Det andet projekt hun havde var at sy en festkjole, også det skrider pænt fremad. 
Men ellers er påskedagene gået stille og roligt indtil nu, vi nyder freden, - dejligt med sådannne oaser i et travlt liv. Der har været plads til sport i tv, der har været en serie 2 kamp i silende regnvejr, der er blevet set film og læst bøger, kort sagt nogle rigtige hyggedage. Om jeg har fået strikket - jow da! Jeg har strikket mønsterstrik - og når jeg så ikke læser mønsteret rigtigt, og jeg ikke kan tælle og jeg ikke har opmærksomheden på det jeg laver, ja så skal der jo trævles op igen. Jeg har nok strikke bærestykket 3 gange efterhånden, men det bliver vel færdigt engang. Det er ellers noget rigtigt dejligt garn at strikke i, men tålmodigheden bliver godt nok sat på prøve!
  

mandag den 29. marts 2010

Hyggesokker

Så er sokkerne til projekt hyggesokker klar til afsending, og nu tror jeg nok at der skal gå et par dage før jeg skal strikke sokker igen. det er dejligt tv-strik, men det erogså lidt kedeligt i længden.
I dag har jeg også været ude at købe en lille gave, vi har nemlig brylupsdag idag, og min søde mand har virkelig fortjent en erkendtlighed for året der er gået.
Nu kan jeg så bare gå og glæde mig til at vi får besøg af mellemste datter på tirsdag, og det forlyder at hun bliver hele påsken, det bliver dejligt.

søndag den 28. marts 2010

Dejlig weekend

Som fortalt, så skulle weekenden bl.a. bruges til et besøg på
Kvindemuseet i Århus for at se "Netmaskernes" udstilling af
deres fortolkninger af dronning Margrethes kjoler og dragter gennem tiderne. Det var en fantastisk udstilling, meget
spændende at se hvordan strikkedesignere kan fortolke. Der var såmænd også små finesser som vi "almindelige strikkere" kan blive inspireret af. Bl.a. kan man med en  lang strikket snor lave blomster, det kan jo også bruges til f.eks. at lave en bil på en drengetrøje, eller et hjerte på en pigetrøje. Det er i hvertfald noget der er blevet indskrevet et sted inde i hjernen under rubrikken idéer ! Efter denne skønne udstilling, og et hurtig tur gennem resten af museet, gik vi på resturant og spiste en frokost. Det er jo ikke så ofte at jeg har muligheden for at være sammen med alle tre døtre på en gang, så når det endelig lykkes, så nyder jeg det så meget mere. Denne lørdag var sådan en stund, og vejret var pragtfuldt, så det blev også til en lille gåtur i byen. Det er længe siden jeg har været i Århus og slentre, men dejligt at gå og se på butikker - shoppe lidt, nyde selvskabet. 
Vel hjemme igen skulle yngste så til at lave optagelses-opgaven til TEKO færdig.  
Her ses et par af hendes designforslag. Jeg har ingen forstand på de dele, men synes at hun har lavet et flot arbejde, og håber så meget for hendes skyld at det er nok til at hun bliver optaget på hendes drømmestudie. Det betyder vel altid meget for forældre at deres børn kommer igang med noget som de gerne vil.
Weekenden blev også brugt til at bage nogle boller, det plejer at falde i god jord med nybagte boller, og det er unægtelig lidt sjovere når der er flere til at spise dem.
Idag har jeg kørt yngste til Brande til mine forældre,hvor hun skal være til imorgen, hvor opgaven skal afleveres i Herning - og derefter returnerer hun til København. Så er det ikke godt at vide hvornår jeg ser hende igen, men sådan er det jo når man bor så langt fra hinanden. Inden hun drog afsted fik hun lige den sjælevarmer som jeg har strikket til hende, jeg havde håbet at få et billede med indhold, men det lykkedes ikke, så I må nøjes med dette flade udtryk. Den er strikket i Holst garn i farven graphit, og den blev godkendt på stedet - hun blev vist egentlig meget glad for den.
Nu er der så lige et par arbejdsdage, så er de fridage igen, og forhåbentlig indbyder vejret så til udeaktiviteter. 
    Fuglene har travlt uden for vore vinduer, og vi har så fået et nyt udtryk bragt til huse af vores barnebarn Cille. Hun mener at "fuglene sidder i kø", og sådan kan det jo godt
se ud ;-)