onsdag den 15. juni 2011

Ahhh - hyldeblomstdrik

Endnu en dejlig hverdagsfridag blev brugt til at færdiggøre hyldeblomsdrikken. Blomsterskærmene blev indsamlet i lørdags sammen med mellemste, som har været på miniafslapningsferie. Vi gik derud hvor blomsterne er fri for trafikstøv, og når man bor helt herude hvor vi bor, så skal man ikke gå så langt. Eneste forhindring var store brændenælder som vist så det som deres fornemmeste pligt at brænde alle som tænke sig at stjæle nogle få (ca. 50) hyldeblomsklaser. Opskriften er fundet hos Lone Landmand, og nu er den prøvesmagt, og godkendt. Jeg brugte en ½del appelsiner istedet for udelukkende citroner - bare fordi jeg havde det. Det gjorde det nu ikke ringere.
På strikkefronten meldes bomuldstrøjen færdigstrikket, monteret og vasket. Nu ligger den bare og venter på at flytte ind hos rette ejermand, og så kommer der billeder her på kanalen. Det samme gælder en kort uldtrøje. Så nu strikker jeg igen blødt og dejligt. På pindene er Raya, fra Mere feminin strik. Den bliver her strikket i SoftWoolSilk fra Gepard. Lækkert garn, og sjov opskrift, hvor det handler om at have tungen lige i munden i mønsterrapporterne, men ellers er en masse omvendt glat - lige til fodbold i fjerneren.
Sidste billede er bare fra haven, der er så dejligt derude i solskin.

onsdag den 1. juni 2011

Sommerstrik

Jeg har haft en fridag i dag - og det var da en rigtig god dag at have fri, lækkert vejr, næsten vindstille i vores lukkede have.
Guldregnen blomstrer så smukt at jeg bliver ganske stum, og det er med at nyde for det varer så kort.
De næste to dage skal vi til fest, to 60 års fødselsdage, så bliver det sikkert helt rart at kunne tage på arbejde på lørdag!
Om jeg strikker - joe - det gør jeg da. men jeg strikker i ren bomuld, og det er jeg
egentlig ikke særlig vild med. Jeg er vild med strikketøjet når det er færdigt, men det er så uelastisk at strikke i, og det bryder jeg mig ikke så godt om.
Men når jeg kan sidde i solen og nyde fuglenes kvidren, så gider jeg godt - også ren bomuld. Jeg er igang med sidste ærme, og da det er en barnetrøje (str 12 år), så må det vel få ende snart.
For nu at være sikker på at den bliver færdig har jeg pålagt mig selv at det er helt forbudt at starte andet strikketøj op, før denne trøje er færdig - suk - og det overholder jeg.
Til sidst endnu et billede af det flotte træ, denne gang fra den anden side, bare for afvekslingens skyld.
God Kr. himmelfartsdag til alle derude i blogland.

søndag den 15. maj 2011

En trøje til ældste

Så er jeg blevet færdig med bluse/jakke med kort ærme af Lene Petersen. Den er strikket i Indiecita fra Filcolana, og er 100 % alpaca fleece. Det er så lækkert blødt at man få lyst til at have det mod kinden hele tiden.
Opskrift og garn er købt her, og jeg har ændret en del i opskriften. Bl.a har jeg afsluttet rygstykket med hestetømmeaflukning, fordi jeg syntes at det var bedre end at strikke en belægning fra forstykket om om i nakken. Jeg har også strikket ærmerne direkte på, på den måde slipper jeg for at skulle sy ærmerne på, hvilket jeg sjældent lykkes så godt med.
Billedet til venstre skulle vise den fine nakke, det er blevet lidt utydeligt, men det blev ikke bedre.
Ældste fik trøjen lørdag, en dag efter hendes fødselsdag -  og hun så ud til at den godt kunne bruges.
Hun blev yderligere begavet med en sommerkjole, og en bagebog.
Dagene går - og jeg går med - jeg venter stadig på det helt store energiboost af den kommende sommer.

onsdag den 4. maj 2011

På tide at sige tak

Nu er det da vist på tide at jeg får sagt pænt tak for alle de gode gave der er strømmet ind på min matrikel.
I "Operation Påskeglad" kom der en stor pakke. Den kom fra Ester, der er bestyrer på bloggen http://www.ildkat.dk/.
Tusind tak Ester, sikken en flot påskegave. Der var det fineste broderede kort, påskeæg i rede, skumfiduser, servietter og frø til haven. Så smukt og dejligt. Tak for det.
Når man læser om "Operation Påskeglad", så er der ingen tvivl om at vi er mange der bliver påskeglade, og smukke, sjove og lækre gaver skifter hænder, desværre er der også hvergang nogen der står tilbage med en lang næse, og det er lidt træls. Forhåbentlig kører legen igen til næste Påske.
Den anden pakke der landede her hos mig var fra Citronmoster, hvor jeg vandt i en giveaway. Jeg vandt nogle meget smukke maskemarkører, og vupti, så havde den dejlige kvinde lige lagt en rækkemarkør med.
Tusind tusind tak for dem, de vil blive brugt flittigt. Det er noget underligt noget, for et par år siden gik det fint med en garnstump til at markerer omgange, ud- og indtagninger - nu går det ikke uden lækkerier lavet af perler der skinner og lyser op!
Om jeg strikker - joe, det gør jeg, og bunken som venter på "Tante Montering" er støt stigende. (Suk, og jeg bliver aldrig klogere.)

torsdag den 14. april 2011

Jeg strikker simpelt

Engang imellem er det nødvendigt for mig at strikke simpelt - i det hele taget gøre mit liv simpelt, sådan en periode har jeg lige haft. Så er det jo godt at man har et garnlager at tage af, og hvor der er noget spændende garn. For lang tid siden fandt jeg en forretning i en sidegade i Barcelona. Hun solgte unika ting - mest vævede ting. Jeg syntes at det var lidt dyrt, men købte noget garn, for det kunne jo være at det kunne bruges til andet end vævede sager.
Banderolen bliver man ikke så meget klogere af, men den henviser til
yanabey.com, og hvis man besøger den hjemmeside og ser under garn, leder efter 00140 0073, så finder man det garn jeg købte. Jeg tror nok at der står noget om sammensætningen af garnet, men jeg kan ikke spansk, så jeg nøjes med at synes at det er flot og lækkert. Jeg brugte det til et Poncho sjal af Nanna Birkner Bjernå.
I dag var også dagen hvor min pakke i Operation påskeglad blev sendt afsted. Den indeholder noget til hænder, øjne og mave; nemlig grydelapper strikket i dobbeltstrik, glaspåskeæg til ophæng, og likørpåskeæg til at nyde. Jeg håber at Anne-Birthe i Varde bliver tilfreds med gaven. Sjov leg - og altid med lidt spænding, når man skal sende en gave ud i verden uden at kende noget til modtageren. Nu vil jeg så vente med spænding på at min gave kommer.
Her et billede af ponchosjalet - som jeg er meget tilfreds med.

lørdag den 9. april 2011

Udflugt med strikkeklubben

Først vil jeg takke for kommentarene til min solskinstrøje. Jeg tog den på i dag, og solen har skinnet hele dagen, og jeg har været varm og tilpas - jow jow, den trøje vil noget!
Trøjen var med på tur med strikkeklubben, vi var på Rosenlund gårdbutik, hvor Margrethe Sejersen huserer.
Men inden vi skulle afsted, skulle jeg lige have nogle strikkepinde tømt, så jeg var klar til nyt strikketøj, så nu har jeg to sæt grydelapper, strikket i SOON. Det ene sæt er til en påskeleg jeg er med i, det andet sæt er til os selv. Jeg var også på bogkøb i ugen der gik, og købte "Mere feminin strik" af Lene Holme Samsøe, fordi jeg i blogland har set nogle helt fantastiske mønstre. Nu er det ikke fordi jeg ligefrem mangler mønstre, det er heller ikke ligefrem fordi jeg mangler garn, men jeg får alligevel det meste brugt hen ad vejen.
I dag startede bilen så og kørte til Tjele, og vi fik købt noget helt nødvendigt garn, og meget af det !!! Jeg fik bl.a. købt noget Kid Seta, til "Cecilia" - en romantisk cirkelbluse, - og den skal være til mig. Derudover en masse garn, som skal bruges til gaver - og derfor ikke bliver vist frem endnu. 
Efter at vi alle 5 havde fået indkøbt "lidt garn", gik turen til Viborg og til Café Arthur. Her fik vi tapas efter kokkens anbefaling, - og det kan nok anbefales, det var så lækkert. Se billedet herunder, og jeg ved ikke hvad det koster, for vi putter penge i en kasse hver gang vi mødes og strikker, disse penge spiser vi op når lejligheden byder sig - og det gjorde den idag.

Vel hjemme igen skulle rovet så ses efter og jeg er meget tilfreds med handlen. Særligt vil jeg fremhæve at Rosenlund forhandler Dansk Pelsuld, det virker meget dejligt. Men det sidste billede skal vise mine poser fulde af lækkerier, og så et nøgle Kid Seta i en dejlig rød farve, som jeg glæder mig til at få på pindene. God weekend derude i strikkeland.

torsdag den 7. april 2011

Se min jakke .........

den har solens farver; rød orange, gul og mange mange fler.
Så kom dagen hvor jeg strikkede den sidste retmaske i denne skønne jakke. Den blev straks monteret, vasket, og nu ligger den og tørrer sig så jeg kan komme igang med at bruge den.
Mønsteret er af Lene Petersen, og kan bl.a. købes her. Der er ikke nogen store kunster i at strikke den, det er bare ret og ret og vendemasker, men måden Kaunigarnet ligger sig i striber er helt fantastisk. Til denne jakke har jeg valgt farverne EU til striberne og AA som bundfarve. Jeg synes at den er så frisk og glad i farverne. Når dertil lægges at der er indstrikket varme fra Gran Canaria i den, ja så kan den jo kun score højt på "lækkerlisten".
Uh - hvor jeg glæder mig til at iføre mig den.